خلیج فارس: استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت راهآهن شیراز- بوشهر به عنوان یکی از اولویتهای توسعه جنوب کشور و مطالبه دیرینه مردم گفت: پروژه باید ظرف پنج سال آینده تکمیل شود.
به گزارش خلیج فارس، ارسلان زارع در جریان بازدید از پروژه راهآهن شیراز به بوشهر با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، معاونان وزیر و مسئولان استانی، اظهار داشت: این پروژه یکی از برنامههای مهم و راهبردی برای اعتلای بلندمدت استان بوشهر است که مردم شریف استان بهدرستی سالها بر آن تأکید داشتهاند. امروز خوشحالیم در کنار نمایندگان مردم و مسئولان ملی در این بازدید حضور داریم.
وی افزود: راهآهن از مهمترین مؤلفههای توسعه هر جامعه و استان محسوب میشود، زیرا علاوه بر کاهش هزینهها و تسهیل حملونقل، نقش کلیدی در رونق اقتصادی و ارتباطی ایفا میکند.
زارع تصریح کرد: استان بوشهر به سبب ذخایر عظیم نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین موقعیت تاریخی در تجارت و بازرگانی جنوب کشور، نیازمند چنین زیرساختی است. امروز این استان بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام کشور، حدود ۷۰ درصد گاز و بیش از ۵۲ درصد محصولات پتروشیمی ایران را تولید کرده و بیش از نیمی از این محصولات را به دنیا صادر میکند.
رتبه اول استان بوشهر در صادرات
استاندار بوشهر با بیان اینکه این استان در صادرات رتبه نخست و در واردات رتبه چهارم کشور را دارد، خاطرنشان کرد: تنها ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر بوشهر حدود ۱۴ میلیون تن است که با اقدامات سازمان بنادر و پیگیریهای صورتگرفته، این ظرفیت به ۵۰ میلیون تن در آینده نزدیک خواهد رسید. تحقق این هدف نیازمند تکمیل سریع راهآهن شیراز–بوشهر است تا بخش قابلتوجهی از اهداف دولت چهاردهم محقق شود.
زارع تأکید کرد: برای جابهجایی این حجم کالا، وجود راهآهن یک ضرورت اجتنابناپذیر است. حتی اگر آزادراه شیراز–بوشهر نیز به بهرهبرداری برسد، باز هم بدون راهآهن پاسخگوی نیازهای استان و کشور نخواهیم بود. این پروژه باید ظرف پنج سال آینده تکمیل شود. اگرچه مشکلات مالی وجود دارد، اما اهمیت راهبردی این طرح ایجاب میکند که تأمین منابع مالی آن با جدیت بیشتری پیگیری شود.
شتاببخشی در اجرای راه آهن
وی با اشاره به مطالبه جدی مردم بوشهر، افزود: انتظار داریم دولت وفاق ملی و وزارت راه و شهرسازی توجه ویژهای به این موضوع داشته باشند و با همکاری مشترک دستگاهها، موانع تأمین مالی برطرف شود تا شاهد شتاببخشی در اجرای این پروژه مهم باشیم.
استاندار بوشهر در پایان با قدردانی از حضور مسئولان ملی و استانی در این بازدید گفت: با وجود تأخیر در پرواز و فشردگی برنامهها، تلاش داریم همه جلسات و بازدیدها بهموقع برگزار شود. از همه همراهان و همکاران تشکر میکنم و امیدوارم با همت جمعی، روند اجرای پروژه راهآهن شیراز–بوشهر سرعت بیشتری بگیرد.
نماینده دشتستان: تکمیل راهآهن بوشهر با بودجههای معمولی نشدنی است
بوشهر- نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل پروژه راه آهن بوشهر – شیراز نیازمند اعتبارات بزرگی بوده و با بودجههای معمولی نشدنی است.
ابراهیم رضایی صبح پنجشنبه در بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه راهآهن بوشهر – شیراز در دشتستان اظهار کرد: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یک مطالبه دیرینه است که تاکنون محقق نشده است.
وی بیان کرد: تکمیل پروژه راه آهن بوشهر با بودجههای معمولی نشدنی است و نیازمند تامین بودجه از روشهای دیگر است که امیدواریم این طرح با کمک شما با سرعت بیشتری اجرا شود.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی به ظرفیتهای متنوع استان بوشهر از جمله داشتن ۹۰۰ کیلومتر ساحل و استقرر صنایع بزرگ انرژی، حوزه کشاورزی و … اشاره کرد و افزود: سهم بوشهر از مزایای خط ریلی کشور عادلانه نیست.
وی تصریح کرد: آنچه در مسیر ترانزیتی کشور میبینیم سهم اختصاصی به بوشهر عادلانه نبوده است و تا کنون بوشهر از مزایای خط ریلی محروم مانده و اکنون هم روند اجرای طرح بسیار کند است.
وی همچنین با اشاره به خواسته مردم منطقه بوشکان گفت: اکنون در منطقه محروم بوشکان هستیم که مسیر دسترسی به این منطقه نیازمند بهسازی و تعمیر جدی است.
وزیر راه: ۱۰۰۰ میلیارد تومان به راهآهن شیراز – بوشهر اختصاص مییابد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین موضوع برای تکمیل راهآهن شیراز به بوشهر، روشهای تامین منابع مالی است گفت: اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان به این طرح بزرگ اختصاص داده میشود.
فرزانه صادق مالواجِرد صبح پنجشنبه در بازدید از پروژه ساخت راهآهن شیراز به بوشهر اظهار کرد: این مسیر از مسیرهای استراتژیک در کشور است که به دریا اتصال پیدا میکند و این از موضوعات مهمی است که باید پیگیری و رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه مهمترین موضوع برای تکمیل راهآهن شیراز به بوشهر، روشهای تامین منابع مالی است افزود: اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان به این طرح بزرگ اختصاص داده میشود و انتطار داریم منابع مالی پشتیبان، هر چه سریعتر تامین و به پروژه تزریق شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: راهکارهایی که برای شتاب بخشی به این پروژه وجود دارد باید به کار گرفته شود.
صادق مالواجِرد تصریح کرد: استان بوشهر و استان فارس، ظرفیتهای بالایی دارند و مسئولان ۲ استان نهایت توان خود را برای بهرهبرداری از راهآهن به کار گیرند.
وی با بیان اینکه اکنون ۱۰ پیمانکار در مسیر بیش از ۴۰۰ کیلومتری راهآهن در حال کار هستند گفت: بخش خصوصی، پتروشیمی و سایر صنایع از جمله صنعت نفت میتوانند نقش پذیری موثرتری در تامین منابع مالی این پروژه داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: با همان کیفیتی که راهآهن چابهار به زاهدان اجرایی شده، این پروژه نیز اجرایی و عملیاتی شده است.
وی بر تشکیل کنسرسیوم برای تامین مالی پروژه راهآهن بوشهر تاکید کرد و یادآور شد: این پروژه، آورده زیادی لازم دارد و با پیگیریهای مستمر استاندار بوشهر و نمایندگان استان در مجلس قطعا به نتیجه مطلوب میرسیم.