گفتگو با هادی ابری (کیوریتور و هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه گروهی نقاشی مهرگان هنر) و امراله اسمعیلی (یکی از هشت هنرمند مدعو درنمایشگاه نقاشی مهرگان هنر) در گالری “اواداد” تهران
گفتگو با هادی ابری (کیوریتور و هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه گروهی نقاشی مهرگان هنر)
سلام و درود. به عنوان نخستین سوال مقداری به گذشته برگردیم و تجربه زیسته شما به عنوان یک هنرمند چند ساحتی مثل بازیگری در فیلم و سریال، تلویزیون، عکاسی در ژانرهای گوناگون به ویژه به عنوان یکی از پیشگامان عکاسی فوتوریسم ایران، نقاشی و الان هم در نقش کیوریتور در نمایشگاه گروهی مهرگان هنر در گالری آواد. کمی از این در آمیختگی ها و اهمیتش در هنر معاصر برای ما بگویید از خودتان و تجربه هایتان.
درود و ارج فراوان به شما و خوانندگان ارجمند، بله همانطور که شما اشاره کردید، من نیز مانند بعضی از هنرمندان در چند زمینه هنری و پژوهشی فعالیت داشته و دارم که اصطلاحا و دوستان در معرفی اینجانب می گویند “هنرمند چند وجهی”. البته به نظر من نمی توان گفت هنرمندی که چند وجهی است، بر هنرمندی که فقط در یک زمینه هنری فعالیت دارد برتری دارد، بلکه هر دو حالت خوب هست و بستگی به علایق، خواسته ها و روحیات هنرمند دارد.
در آمیختگی ها و فعالیت در چند رشته هنری، اجتناب ناپذیر هست و به گمان من اگر چه توانایی محسوب می شود و شاید هر فردی نتواند این قابلیت را داشته باشد، اما مدیریت آن کمی مشکل هست، ضمن اینکه در دنیای امروز و در دانشگاه ها تاکید بر این بود که هرشخص فقط یک کار تخصصی کند و در آن تخصص بخوبی رشد کند، اما پست مدرن این قاعده بازی را عوض کرد. همانطور که برخلاف مدرن، پست مدرن نه تنها گذشته و آثار آنان را کنار نزد، بلکه معتقد بود و هست که هر آن چیزی خوب هست که مربوط به گذشته و چه مربوط به مدرنیته را باید دریافت کرد و ارج نهاد، بدون در نظر گرفتن قدیم یا جدید بودن آن.
همچنین پست مدرن پیچیدگی های فرهنگی، فلسفی، هنری، گستردگی و تلفیق هنرها را شامل می شود که نمی توان به صورت خلاصه همه آن را بیان کرد.
از خودتان و تجربه هایتان بگویید.
من نیز مانند بسیاری از هنرمندان علاوه بر تحصیلات آکادمیک دانشگاهی، دارای بسیاری از تجربیات در زمینه هنرها و زندگی شخصی و اجتماعی می باشم که بیان آن ها از این فرصت خارج است، اما بسیاری از سایت ها رزومه و تجربیات اینجانب و بعضی از آثارم را منتشر کرده اند، اگر چه در این چند سال علاوه بر آن ها فعالیت هایی داشته ام که آن ها به روز رسانی نشده است.
جایگاه و اهمیت کیوریتور را در این نمایشگاه را توضیح دهید. نقش کیوریتور را برای هنر زمانه چگونه می بینید؟
اجازه بفرمایید ابتدا از مدیریت کلینیک دندانپزشکی دکتر امید یوسف زاده بخاطر تاسیس گالری آواد تهران در مجموعه خود و همکاری بسیار خوب با هنرمندان، همچنین مدیریت گالری آواد سرکار خانم رسولی و نیز هنرمندان خوبمان سپاسگزاری نمایم.
هنرمندان شرکت کننده در “نمایشگاه مهرگان هنر” به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: حمید آغالر- مجمد هادی ابری (اینجانب)- امراله اسمعیلی(بوشهر)-ابراهیم اکبری گرز –زهره حسنی- محمد علی سپهر – همایون موسوی – بهداد نجفی.
امروزه کیوریتور یا نمایشگاه گردان با استفاده از اطلاعات تخصصی خود، شناخت هنرمندان، آثارهنرمندان و تفسیر از موضوعات گوناگون هنر، مجموعه ای از آثار هنرمندان را در قالب نمایشگاه به نمایش می گذارد و از این طریق علاوه بر معرفی و بهتر دیده شدن هنرمندان به جامعه و بازدید کنندگان یا علاقه مندان حرفه ای و تخصصی هنر، در راستای رشد و تعالی هنرمندان و ارتقاء سطح علمی، فرهنگی و هنری جامعه گام برمی دارد و روایتی جدید را ارائه می دهد .
هر کدام از این ۸ هنرمند دارای جهانی متفاوت از دیگری است. این تفاوت ها ترکیب دلپذیری را ایجاد کرده، به عنوان مثال پرداختن به طبیعت در چند نگاه بسیار متفاوت از منظر فرم و رنگ و ترکیب بندی این انتخاب آیا انتخابی آگاهانه است؟ از کجا می آید؟
همانطور که به درستی بیان کردید، هر هنرمند و یا درست تر بگویم هر انسانی دارای جهانی متفاوت از دیگری به لحاظ نوع نگرش، آگاهی، دریافت و تجربیات شخصی است اما هنرمندان با استفاده از زبان و دانش تخصصی هنر (فرم و محتوی)، آموخته ها و تجربیات تکنیکی خود در پروسه خلق آثار هنری: قسمتی ازنوع نگرش به پدیده های جهان هستی را با کمک تخیلات، ایده ها، احساسات شخصی ،پایگاه های فرهنگی(همچنین پایگاه های جغرافیایی، سیاسی ، اقتصادی و…)، ویژگی های روحی روانی شخصی، جریان لحظه ها و نیز زیبایی را که از ویژگی های ذاتی هنر هست به نمایش می گذارند.
بدیهی است که “زیبایی و زیبا شناختی ” تعاریف پیچیده و گوناگونی دارد و فلاسفه غرب و شرق از دیر باز تا کنون نظر خود را راجع به زیبایی بیان کرده اند و یکی از رشته های مهم دانشگاه های هنر به ویژه در کشورهای خارجی است و به گمان من زیبایی در بیش از دویست سبک، جنبش و نهضت هنری ، تفاوت دارد.
بنابر این متوجه شدید به عنوان مثال پرداختن به طبیعت در چند نگاه بسیار متفاوت از منظر فرم و رنگ و ترکیب بندی ، انتخابی آگاهانه است یا خیر ، به عبارتی دیگر بله اما نه بطور قطع و یقین ، زیرا همانطور که گفته شد ، به سلسله عوامل گوناگونی بستگی دارد و از آنجا می آیند و نشئات می گیرند . برای خوانندگان گرامی همچنین هم میهنان و هنرمندان آرزوی بهروزی دارم.
گفتگو با امراله اسمعیلی (هنرمند مدعو درنمایشگاه نقاشی مهرگان هنر)
جتاب آقای اسماعیلی، در ابتدای سخن رزومه ای از فعالیتهای هنری و همچنین رشته تحصلیتان برای خوانندگان بفرمایید؟
امراله اسمعیلی هستم، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد رشته تصویر سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران. تدریس در دانشکده هنر و معماری خلیج فارس، دانشگاه آزاد و همچنین شرکت در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی از جمله نمایشگاه گروهی تصویر سازی در دانشگاه ارت دکو پاریس، نمایشگاه گروهی نقاشی در سودان ( هفته فرهنگی ایران) و…
نقش اسطوره و نمادهای ایرانی و قومی منطقه ای در آثارتان مورد توجه است سرچشمه این نقوش کجاست؟
علاقه به ادبیات کهن ایران و سنت تصویر گری شاهنامه که دارای تاریخ وپیشینه ای طولانی در جغرافیای ایران است باعث شد دوره ای از نقاشی من که ( حدود ده سال) به این سو کشیده شود. جهان تصویری نگاره های کهن جهانی شگفت انگیز است که می تواند منبع الهام دلپذیری برای علاقمندان باشد وهرکسی به وسع خویش خوشه ای از این خرمن بچیند.
حقیقتا در استفاده از این نقش مایه ها ارتباط سطح وخط وفرم از جایگاهی رفیع تر از مضمون نگاره ها برای من بود.
یکی دیگر از گرایش های من در نقاشی استفاده از اله مان ها وموتیف های بومی وقومی است . این گرایش گاهی فقط در استفاده از رنگ وسمبلیک ان در کار اتفاق می افتد .گاهی استفاده نمادین وسمبلیک از یک گیاه ویا یک درخت بومی معنی مستتر وپنهانی در کار دارد.اگر چه باز مضمون وبرداشت به نسبت راوبط فرمی اهمیتی انچنانی برای من ندارد
طبیعت و توجه به فیگور هایی که نوعی رقص درونی دارند و با رنگ های لرزان و بی قرار هماهنگ شده،گویایی چه بیان درونی است؟
در نگاره های کهن بر جای مانده از دل تاریخ ادبیات وهنرهای تجسمی مضامینی چون نبرد وحماسه .بزم و شادی وحتی بازی (چوگان) را می بینیم که عنصر اصلی دراین نگاره ها حرکت وریتم است. گاهی این تکرار ها از پایین به بالا یا بالعکس است. این تصاویر گریزان ولرزان حتی با موضوع حماسی نوعی شاعرانگی در خود دارد که من تاکیدم بر روی این فرم های سیال وگریزان است
استاد اسماعیلی، رنگ و توجه به آن در آثار نقاشی شما نقش بسزای ایفا می کند. شهر بوشهر و خلیج فارس دارای چه شاخصه های از نظر بیان، فرم ورنگ است؟
در متاظر بومی ودریایی تاکیدم به در هم آمیختگی فرم لنج ها وقایق ها، اتمسفرهای گرم وخاکستری آسمان. تلاش جاشوها و ماهیگیران با فیگورهای بسیار عالی و تماشایی و منحصر به فرد مردم آن اقلیم. سرود نخل ها و بیابان بکر و ورنگ های داغ وگرم که اواز دلنشبن شروه از لابلای گرزها و تنه های رنگ پریده آن می پیچد و شب هنگام خنکای دریا را در بستر تفتیده دشت ها وبیابان های خالی می ریزد. این شا عرانگی اقلیم جنوب را دوست دارم و مایلم در کارهایم تجلی پیدا کند. هرچند که حوض نقاشی من بی ماهی است و شاید من از امالی محال سخن می گویم.
https://www.pgnews.ir/?p=300725