خلیج فارس: شیپلودر (نقاله بارگیری کشتی) با عمر 18 ساله و استراتژیک صادرات اوره پتروشیمی پردیس در یک عملیات فشرده تعمیرات اساسی که تنها طی ۱۳ روز انجام شد، بهطور کامل نوسازی شد؛ عملیاتی حیاتی که با توجه به نقش این تجهیز بهعنوان تنها مسیر بارگیری دریایی اوره مجتمع از اهمیت ویژهای برخوردار بود. این پروژه با اتکا به برنامهریزی دقیق و بهرهگیری از مسیر جایگزین بارگیری، بدون ایجاد وقفه در روند صادرات اجرا شد و پایداری زنجیره صادرات را به شکل محسوسی تقویت کرد.
به گزارش خلیج فارس به تقل لاز روابط عمومی و امور بینالملل پتروشیمی پردیس، محمدمهدی ملکی مدیر واحد تعمیر و نگهداشت مجتمع با اعلام پایان موفق این پروژه گفت: با توجه به عمر ۱۸ ساله شیپلودر و شرایط کاری بسیار سنگین آن، انجام تعمیرات اساسی برای حفظ ایمنی و تداوم عملیات صادرات ضروری شده بود.
وی با اشاره به نشانههای فنی که ضرورت توقف فوری شیپلودر را مشخص کرد، افزود: بروز لرزشهای غیرعادی هنگام حرکت، آسیبدیدگی برخی پیچ و مهرههای اصلی و همچنین خوردگی سازه در محیط خورنده اسکله، نشان داد که آغاز تعمیرات اساسی باید در اولویت قرار گیرد.
ملکی ایجاد مسیر جایگزین بارگیری از طریق هاپر و تریلی در اسکله پارس را اقدامی حیاتی دانست و گفت: این مسیر برای نخستین بار امکان خروج شیپلودر از مدار را فراهم کرد و با فراهم شدن امکان بارگیری جایگزین، عملیات اورهال بدون هیچ اختلالی در روند صادرات انجام شد؛ موضوعی که طی سالهای گذشته به دلیل کارکرد مداوم دستگاه امکانپذیر نبود.
وی درباره برنامهریزی این پروژه توضیح داد: برنامه اولیه ۴۳ روزه بود، اما با توجه به محدودیتهای زمانی و ضرورت استمرار صادرات، برنامه با رویکرد ریسکمحور بازنگری شد و فعالیتهای اولویتدار در یک بازه توقف کوتاه متمرکز گردید.
مدیر واحد تعمیر و نگهداشت اقدامات انجامشده در حوزه سازه را مهمترین بخش پروژه عنوان کرد و افزود: پس از شستشو و سندبلاست کامل، عمق خوردگی واقعی آشکار شد و بر این اساس، تعویض تیرها و قطعات خوردهشده، بازسازی کیبلریل، نوسازی هندریلها و راهروهای تردد و رنگآمیزی صنعتی کامل سازه انجام شد.
وی درباره بخش مکانیکی پروژه نیز گفت: از میان ۴۸۰ پیچ اصلی، ۱۸۰ پیچ حساس و پرفشار که نیازمند تعویض فوری بودند، با وجود محدودیتهای شدید دسترسی و زنگزدگی، با موفقیت جایگزین شدند. همچنین گیربکسها و بلتها مورد بازبینی کامل و سرویسهای لازم قرار گرفتند.
ملکی درباره اقدامات برق و ابزار دقیق نیز افزود: لدرهای فلزی فرسوده با نمونه کامپوزیتی مقاوم جایگزین شد، مسیر کابلها مجدداً استانداردسازی گردید، سیستم روشنایی نوسازی شد و کلیه اتصالات و تجهیزات الکتریکی و ابزار دقیق مورد بازبینی اساسی قرار گرفت تا ایمنی کارکرد، بهویژه در شیفت شب، بهبود یابد.
به گفته وی، با وجود افزایش حجم کارهای پیشبینینشده و سختیهای ناشی از کار همزمان چند تیم در ارتفاع، پروژه تنها با یک تمدید دو روزه و در مجموع طی ۱۳ روز با موفقیت کامل به پایان رسید. استقرار ساختار نظارتی متمرکز و حضور مستمر ناظرین و افسر ایمنی باعث شد عملیات بدون هیچگونه حادثهای انجام شود.
ملکی یکی از دستاوردهای مهم این توقف را اورهال همزمان دو نوار نقاله اصلی مسیر صادرات عنوان کرد و افزود: در جریان بازرسیها، قطعات معیوب و در آستانه خرابی شناسایی و تعویض شد و از بروز یک توقف پرهزینه در آینده جلوگیری گردید.
مدیر واحد تعمیر و نگهداشت در پایان با قدردانی از همکاری واحدهای تعمیرات، بازرسی فنی، ایمنی، خدمات فنی و پشتیبانی گفت: نوسازی اساسی شیپلودر و اقدامات تکمیلی در مسیر بارگیری، اکنون قابلیت اطمینان کل زنجیره صادرات اوره را بهطور محسوسی افزایش داده و یک الگوی موفق برای مدیریت پروژههای تعمیراتی پیچیده در زمان محدود ایجاد کرده است.
https://www.pgnews.ir/?p=314296
314296



