ایرج گلشنی
نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی در بوشهر، برپاشد. نمایشگاهی که در آن ۶۸ شرکت، مشارکت کرده بودند. برگزاری نمایشگاه دریایی در بوشهر، سابقه دارد اما این سابقه به سال ها پیش میرسد و تقریبا از یادها رفته اند. این است که پسوند نخستین برای این نمایشگاه از دو جهت قابل تحلیل و درک است.
اول این که گذشته چنان مشمول زمان شده است که دیگر به حساب نمیآید و لازم است کار را از اول آغاز کرد. دیگر این که پس از ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه توسعه دریایی کشور، گویی یک خط شروع تازه در حرکت اهالی دریا کشیده شده که لازم است گذشته را به فراموشی سپرده و آغازی نو شروع شود. این است که واژه نخستین برای نمایشگاه صنایع دریایی دربوشهر معنایی تازه و جلوه ای نو دارد و به دل می نشیند.
برگزاری نمایشگاه صنایع دریایی بعد از ابلاغ سیاست های کلی توسط رهبری معظم انقلاب، بوشهر را به عنوان یک نماد و یک پیشرو معرفی کرد. در فراز جدیدی که از توسعه دریایی کشور نوشته شده و راهی که باز شده است، این بوشهر است که پرچم را بالا برد و به عنوان پیشرو، به پیش تاخت که از این جهت باید همت جمعی مسئولان بوشهری را تحسین کرد. باید قدردان شرکت هایی بود که در دورهمی صنعتی- دریایی بوشهر حاضر شدند تا ضمن پیگیری اهداف حرفه ای و تخصصی خود، حال و هوای صنایع دریایی کشور را خوش کنند.
تجلی بخش خصوصی در نمایشگاه صنایع دریایی
مثل همیشه، دولتی ها در مراسم افتتاحیه حرف زدند و خصوصی ها عمل کردند. شرکت هایی که به نمایشگاه آمده بودند، از استانهای مختلف بودند و داشته های قابل توجهی داشتند که گزارش مستقلی این داشتهها را توضیح خواهد داد.
اما نکته اینجاست که از بخش خصوصی کسی در افتتاحیه حرف نزد. مردان عمل، سراغ کار خود گرفته بودند و سخنرانی را به دولتی ها سپرده بودند.
مدیران عامل و مسئولان بخش خصوصی، سرگرم کار خود بودند و از همان ابتدا، معرفی محصول و مذاکره با مشتری را در دستور کار قرار دادند و سطح رضایت از نمایشگاه در تلاش آن ها هویدا بود.
دومین نمایشگاه بوشهر
وقتی از نخستین سخن گفته می شود، معنایش این است که دومی و سومی و… وجود دارد. عنوان نخستین نمایشگاه به معنای آن است که دومی هم در راه خواهد بود. باستین، معاون استانداری بوشهر که به نمایندگی استاندار سخن گفت به این نکته اشاره داشت. گویا عزم مسئولان عالی بوشهری بر این است که از این نمایشگاه پلی به آینده بزنند و بوشهر را تبدیل به قطب نمایشگاه های دریایی کشور کنند. این راهبرد بسیار جالب و امیدبخشی است البته اگر در خم و چم اداری گم نشود و شعارش بر باد نرود.
نمایشگاه فرصتی برای بوشهر
«شهر بندر بوشهر» در قد و قواره یک شهر بندری نیست. بسیار نحیفتر و ضعیفتر از یک شهر بندری است. فرصت سوزیهایی که در طی دههها شده باعث شده که این شهر در قد و قواره یک شهر بندری آباد و ثروتمند ظاهر نشود.
نمایشگاه صنایع دریایی برای بهبود شرایط این بندر یک فرصت بزرگ است. چیزی که معاون اقتصادی استاندار به آن اشاره داشت. شرط آن است که پایمردی کنند و پای حرف شان بایستند و از این فرصت برای بوشهر استفاده کنند. توسعه بدهند و آن را تبدیل به یک نمایشگاه بزرگ ملی و بین المللی کنند. برنامه های جانبی آن را گسترش دهند و از منافع ان شهر را بهره مند سازند.
کوچک سربلند
نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر در یک سالن برگزار شد. به طور کلی ۶۸ شرکت در ۴۷ غرفه به نمایش گذاشته بودند. اما این کوچکی در مقابل ارزش هایی که نمایشگاه برای صنایع دریایی از یک سو و برای شهر بوشهر از دیگر سو ارزش و اعتبار دارد. این است که با اعتراف و اذعان به ایرادهایی که از مراسم افتتاحیه تا سایر موارد وارد است که امیدواریم در دومین نمایشگاه بهبود یابد، درکل ارزیابی ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد از برگزاری این فعالیت فرهنگی – صنعتی مثبت بود و این کوچک را سربلند و موفق می دانیم.
دومین نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر را جدی بگیرید
ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به مسئولان برگزاری نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر بهمن ماه سال گذشته گفتیم که از همین امروز مسئولان مربوطه بخصوص شرکت شتاب دهند ایده بان باید به فکر نمایشگاه دوم باشند و در گام اول، نواقص کنونی و پیش رو را رفع و در گام دوم به فکر توسعه دل خواه نمایشگاه باشند.
این نمایشگاه ثابت کرد که بوشهر ظرفیت و شایستگی لازم را دارد و به معنای واقعی کلمه می توان به «قطب نمایشگاهی صنایع دریایی کشور» اندیشید و آن را محقق کرد. بنابراین امید داریم که از سنگ اندازی انجمنهای مرتبط با این حوزه و نیز برخی از منفعت طلبان این حوزه در تهران ترس و واهمهای نداشته باشند و بنای برگزاری دومین نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر را بگذارند.
منبع: روزنامه اقتصادسرآمد
https://www.pgnews.ir/?p=184902
1 دیدگاه
پوستر نمایشگاه نداشتید؟
تا چه تاریخی برگزار است؟