محمد مذکوری
درحالی که بندر گناوه بهعنوان یکی از قطبهای اقتصادی و گردشگری جنوب کشور شناخته میشود، جمعه گذشته (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) دومین هفته متوالی اعتراضات مردمی نسبت به تغییر کاربری زمین فرودگاه قدیمی این بندر برگزار شد. اعتراضاتی که از طیفهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی ورزشی، لنجداران و ملوانان برخواسته و صدای واحدی دارد: “فرودگاه گناوه باید حفظ و ساخته شود.”
این اعتراضات در واکنش به اقدام اداره کل راه و شهرسازی بوشهر برای تغییر کاربری و فروش زمین ۱۴۴ هکتاری فرودگاه گناوه شکل گرفته است؛ زمینی که قدمت آن به گفته کارشناسان و اسناد تاریخی، به سال ۱۳۱۳ بازمیگردد.
در سال ۱۳۱۳ شمسی، هیئت دولت ایران به ریاست محمدعلی فروغی مصوب کرد که در چند بندر مهم و راهبردی کشور، از جمله گناوه، اهواز، آبادان و… فرودگاههایی تأسیس شود تا زیرساخت حملونقل هوایی با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک و اقتصادی این مناطق تقویت گردد. این تصمیم در دورهای اتخاذ شد که ایران بهتازگی وارد عصر نوین توسعه ملی شده بود و اهمیت بنادر جنوبی برای ارتباط با جهان به روشنی شناخته شده بود.
اما امروز، در سال ۱۴۰۴، درحالیکه گناوه به یکی از بنادر زنده و پویا در حوزه اقتصاد مردمی، ترانزیت دریایی و گردشگری جنوب تبدیل شده، همچنان از فرودگاه به عنوان زیرساخت حملونقل هوایی محروم است. این محرومیت نه بهدلیل کمبود بودجه یا نبود زیرساختهای اولیه، بلکه ناشی از کوتاهیهایی است که در سکوت و بیخبری عمومی رخ داده است.
در کمال تأسف، طی سالیان اخیر سند زمین فرودگاه گناوه، بهجای پیگیری برای اجراییشدن فرودگاه، به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار شده است؛ اقدامی در تضاد با منافع عمومی مردم این شهرستان. انتقال سند زمین فرودگاه با بدون توجیه فنی یا مطالبهگری محلی، نشانهای از بیعدالتی و نادیدهگرفتن حقوق تاریخی مردم این منطقه است.
بندر گناوه نیازمند توسعهای عادلانه است، نه وعدههای بایگانیشده و تصمیماتی در خفا. اکنون وقت آن رسیده که صدای مردم این بندر تاریخی شنیده شود و حق قانونی و دیرینه آنان به رسمیت شناخته شود.
https://www.pgnews.ir/?p=257719
4 نظر
سلام با چه زبونی بگیم ساخت فرودگاه در گناوه توجیه اقتصادی نداره،جاده های خراب رو درست کنید،راه آهن بکشید،فاضل آب گناوه و اسکله رو تکمیل کنید،
اینکه عده ای دور هم جمع بشوند و بگویند ما اینجا پتروشیمی لازم داریم یا راه آهن لازم داریم یا فرودگاه برای تردد و مسافرت مورد نیازمون هست که بلحاظ فنی و اقتصادی توجیه کننده احداث پروژه نمی باشد. ملاحظات و توجیه اقتصادی را متاسفانه در اجرای پروژه ها فراموش کرده ایم و فقط به دنبال مطالبات بومی و منطقه ای بدون در نظر گرفتن منافع ملی هستیم. یک زمانی شاید شرکت نفت برای توسعه تاسیسات خطوط لوله زیر دریایی، منیفولد نفتی گناوه یا تاسیسات تلمبه خانه گوره نیاز به یک فرودگاه خاکی برای نشست و برخاست پرسنل پروژه های نفتی داشته است. الان فرودگاه بوشهر در ۱۰۰کیلومتر گناوه بدلیل گرانی بلیط یا نبود هواپیما و… دارای ظرفیت های بلا استفاده زیادی است.ینابراین اصرار بر تامین یک خواسته غیر ضروری برای شهری داریم که از کمبود سرویس بهداشتی و جاده ارتباطی مناسب و هتل و اقامتگاه و اماکن تفریحی جهت گردشگر محروم است.
مسافرهایی که به گناوه سفر میکنند پول بابت بلیط هواپیما نمیدن از اون سر مملکت میان که دوتا وسیله برقی ارزونتر بخرن حتی غذا هم با خودشون میارن الکی سرمایه مملکت حروم نکید بجاش یه پارک بزرگ ورودی گناوه بسازید که مسافرها توش استراحت کنند
سلام از فعالان اجتماعی که دلشون برای شهر میسوزه تقاضا میشه یه سرمایه گذار خوب که دو هزار میلیارد بتونه پول بزاره و فرودگاه گناوه رو بسازه پیدا کنید،یه هزارتا دیگه هم برای خرید هواپیما سه هزار میلیارد تومان ناقابل