ابوالحسن گنخکی
استانداری مهمترین دستگاهی است که فعالیتهایش توسط بخش عظیمی از افکار عمومی یک استان چه حامیان دولت مستقر و چه طیف مخالف رصد میشود. بخش عمده وظایف مدیریتی، نظارتی و اجرایی استانداری توسط سه معاون سیاسی، عمرانی و اقتصادی دنبال میشود و از این رو در اغلب اخبار و رویدادهای استانی رد پایی از این معاونتها اعم از معاون استاندار و یا مدیران کل دفاتر زیرمجموعه وی دیده میشود.
آنچه اما موجب تغییر وضعیت استانداری در نحوه اعمال جایگاهش به عنوان مدیریت ارشد استان در سطوح مختلف میگردد به معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ارتباط میباید؛ جایگاهی که به دلیل تمرکز معاون توسعه به امور داخلی مجموعه و تامین شرایط مناسب و بهینه برای کارکنان در مسیر انجام وظایف محوله حائز اهمیت ویژه است.
عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری طی سالهای مختلف دچار تغییراتی از نظر جایگاه، شرح وظایف و گستره فعالیت شده اما وضعیت امروز این جایگاه مانند جایگاههای متناظر و مشابه در اغلب سازمانهای بزرگ بسیار مورد توجه صاحبنظران مدیریت دولتی قرار دارد؛ مانند این باور عمومی که میگوید فقط یک بدن سالم میتواند فعالیت بیرونی بهینهای داشته باشد.
یکی از مهمترین اقدامات ارسلان زارع در جایگاه استانداری بوشهر به دلیل تجربه مناسبی که در دوره استانداری گیلان و مسئولیتهای قبلی به دست آورده، تسریع در تعیین معاونینش و انتصاب چهرههایی بود که از معدل مناسبی در شایستگی، تخصص و تجربه اجرایی برخوردار هستند. این اهمیت در تسریع برای انتصاب معاونین و چینش معاونین شایسته و مهمتر از آن، استقبال افکار عمومی و خصوصاً حامیان دولت از این انتصابات را باید با برخی استانداران دولت وفاق ملی مقایسه کرد که پس از ماهها و با تاخیر زیاد نسبت به تعیین تکلیف معاونین خود اقدام کردند.
در کنار انتصاب سه معاون سیاسی، عمرانی و اقتصادی استانداری، ارسلان زارع برخلاف اغلب دولتهای قبل که کرسی معاونت توسعه را دست دوم دیده و در اختیار نیروهای سفارشی خارج از استانداری قرار میدادند، این بار با انتصاب نیرویی بومی، استخدامی در استانداری بوشهر و دارای تجربه کافی در سطوح کارشناسی و مدیریتی ستاد وزارت کشور و سازمانهای دیگر کوشید نگاه دیگری به این جایگاه و وظایف و مسئولیتهایش دادشته باشد.
امروز فردین اسلامیراد اگر از سه معاون دیگر استانداری نزد کارکنان مجموعه، فضای عمومی جامعه و ساختار اجرایی کشور شناخته شدهتر نباشد، همسطح آنها دیده میشود و این حاصل فعالیتهایی است که در مسیر بهبود وضعیت مدیریت داخلی استانداری انجام داده است و جالب آنجاست که علیرغم پرهیز وی از تبلیغات رسانهای، این نیروهای استانداری، فرمانداریها و بخشداریها هستند که با ذکر فعالیتها و تبیین اقداماتش در حمایت از وی سخن میگویند.
شاید به روزترین اقدام او پیگیری صدور حکم فرمانداران استان در وزارت کشور باشد که با تکیه بر تجارب حضور طولانی مدتش در وزارت کشور و اعتمادی که بدنه کارشناسی و مدیریتی ستاد وزارتخانه نسبت به او دارد، توانست با راهبری استاندار و رایزنی و پیگیریهای مصرانهاش موانع متعدد پیشروی امضای احکام فرمانداران توسط وزیر کشور را یکی یکی از سر راه بردارد و اکنون در کمترین زمان ممکن، احکام سرپرستان فرمانداری همه شهرستانها به فرماندار تغییر یافته است.
اسلامیراد که خود بدون سهمیه استخدامی و با عبور از مجرای آزمونهای استخدامی وارد استانداری بوشهر شده، پلکان ارتقا را یکی یکی بالا رفته و از این رو امروز نیز در انتصاب معاونین فرمانداریها و بخشداران، ضمن تاکید بر رعایت دستورالعملهای انتصابات وزارت کشور، میکوشد فرصت خدمت برای همه نیروهای شایسته و توانمند را در بدنه دولت فراهم آورد؛ هر چند تاخیر برخی فرمانداران برای هماهنگی با مجموعه حامیان دولت در شهرستانها در زمینه معرفی گزینههای پیشنهادی معاونت فرمانداری و بخشداری موجب کندی روند انتصابات در برخی شهرستانها شده اما به نظر میرسد تلاش معاونت توسعه استانداری و دفاتر زیرمجموعه حاکی از تسهیل فرایند انتصابات در فرمانداریها و بخشداریهاست.
در این میان، ساماندهی نیروهای مامور به استانداری که اغلب در سمتهای سیاسی مشغول به فعالیت بودهاند و تاکید وی با راهبری استاندار بر استفاده از ظرفیت نیروی انسانی درون استانداری در این سمتها نشاندهنده التزام او و استاندار به بهرهگیری از ظرفیت نیروی انسانی مجموعه استانداری و واحدهای تابعه و بها دادن به مجموعه غنی کارشناسی استانداری است.
انتظامبخشی به جابجایی و استفاده از نیروهای استانداری با فعالسازی کمیته سرمایه انسانی و فرهنگ سازمانی استانداری و تاکید بر الزام به اخذ مجوز برای جابجاییها و پرهیز از نقل و انتقالات سلیقهای نیروها توسط مدیران که از دورههای قبل به رویهای عادی تبدیل شده بود، موجب شده نظم و نسق مورد نیاز برای یک سازمان منسجم و پویا در استانداری فراهم شود.
بهبود وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و ارتقای جایگاه استانداری نسبت به دیگر استانداریها موفقیتی بوده که از دید کارکنان استانداری پوشیده نمانده است؛ استانداری بوشهر اولین استانداری بود که در پرداخت ترمیم حقوق سالجاری با کسور اقدام کرد، هر چند تا بهبود کامل این وضعیت راه درازی در پیش است اما جرات و جسارت اسلامیراد برای تحقق مطالبات و دفاع از حقوق کارکنان استانداری و واحدهای تابعه در برابر محافظه کاری معمول مدیران بالادستی در مجموعه وزارت کشور از او مدیری باورمند به نیروهای مجموعه ساخته است.
زیرمجموعه معاونت توسعه استانداری، دو دفتر برنامهریزی و فناوری اطلاعات و اداره کل امور اداری و مالی قرار دارند. اسلامیراد با انتصاب سه مدیر کارکشته و دارای سابقه مدیریتی کافی کوشیده امور معاونت توسعه را بر ریل صحیح قرار دهد. علاوه بر تخصصگرایی و شایستهسالاری، جوانگرایی یکی از مولفههای اصلی در انتصابات استانداری بوده و به نظر میرسد همان اندازه که اسلامیراد از روحیه نشاط و جوانی برخوردار است، شاخص جوانگرایی را نیز در انتصابات زیرمجموعه استانداری، فرمانداریها و بخشداریها مد نظر دارد.
در کنار این نگاه به انتصابات، او کوشیده است تدوین و بازنگری ساختار تشکیلات تفصیلی پیشنهادی استانداری به همراه گزارش توجیهی برای اخذ موافقت وزارت کشور را در دستور کار قرار دهد. تدوین گزارش توجیهی استقرار مجتمعهای اداری در شهرستانهای دیر و دیلم به عنوان یکی از برنامههای سراسری در مسیر چابکسازی دولت جهت تسهیل خدماترسانی مطلوب به مردم نیز از دیگر اقدامات او به شمار میرود.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری با بهرهگیری از سوابق کاریاش در ستاد وزارت کشور، بر ایجاد مرکز معماری نیروی انسانی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص با اولویت تصدی پستهای مدیریت میانی تاکید دارد و تهیه برنامه عملیاتی در خصوص برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم را دنبال میکند.
طبق آنچه ارسلان زارع در روزهای نخست تصدی استانداری بوشهر وعده داد، ایجاد واحد سازمانی در حوزه انرژی در تشکیلات استانداری تحت عنوان مرکز هماهنگی امور انرژی در معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری پیگیری میشود و تائیدیه اولیه از وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز اخذ شده است و تحقق آن موجب ساماندهی ارتباط استان با صنایع حوزه انرژی خواهد شد.
یکی از مهمترین برنامههای اعلامشده توسط فردین اسلامیراد، تلاش برای بهرهگیری از هوش مصنوعی در ساختار اجرایی استان است و از این رو به عنوان یک استان پیشتاز در کشور، نسبت به تشکیل ستاد توسعه کاربردی هوش مصنوعی در استان اقدام نموده است.
بنا بر آنچه در بالا بیان شد، تصور میشود در پی این فعالیتها ذیل معاونت توسعه استانداری، نگاه نیروهای خدمتگزار و صادق شاغل در استانداری، فرمانداریها و بخشداریهای استان نسبت به مسئولیت و جایگاه خود تغییر یافته و ارتباط گسسته و جزیرهای سالهای قبل به ارتباطی چند سویه، شبکهای و پایدار فی مابین معاونت توسعه استانداری و کارکنان زیرمجموعه تغییر یابد و مجموعه این فعالیتها و تلاشها، علاوه بر تقویت حس احترام و اعتماد متقابل در نیروهای استانداری، موجب بهبود کارایی و سطح بهرهوری سازمانی و ایجاد تحولی نو و پایدار در سازمان اداری استانداری نیز گردد.
https://www.pgnews.ir/?p=279102
1 نظر
نمی دونم چرا یاد شب های برره افتادم
خو بزار دو سال بگذره بعد ارزیابی عملکرد بکن خالو
خلیج فارس لطفا اگر می خوای کامنت بنده رو سانسورش کنی اصلا منتشر نکن یا کامل منتشر کن یا اصلا منتشر نکن