مصطفی ارجمند | فعال رسانه ای جنوب استان بوشهر
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر برای چندمین بار از پروژه های زیرساختی جم بازدید کرده، پروژه هایی که می تواند به بقای جم کمک کند و از مصائب این شهرستان صنعتی بکاهد. 6 پروژه ای که با جان مردم گره خورده و اگر زودتر به سرانجام نرسد می تواند بحران را به فاجعه تبدیل کند.
برق
پست 132 کیلوولت جم که شاپور رجایی روز جمعه از آن بازدید کرده احتمالا به هفته دولت می رسد تا افت ولتاژ بی سابقه برق جم را کاهش دهد. افت ولتاژی که این روزها، نه تنها به خسارت های مادی منجر شده که توان در سرویس قراردادن کولرها را هم ندارد و عملا تفاوتی با بی برقی ندارد!
آب شیرین کن
فاز دوم پروژه آب شیرین کن دریا به جم هم آنگونه که مسعود تنگستانی فرماندار این شهرستان می گوید احتمالا به تابستان سال آینده می رسد تا 10 هزار مترمکعب دیگر به ظرفیت ورودی آب جم از این آب شیرین کن اضافه شود.
هر چند که نیمی از 10 هزار مترمکعب آبی که در سال های پیش به جم رسید مستقیما به شهرک مسکونی نفت منتقل می شود و احتمالا همین وضعیت در مورد فازهای بعدی هم قابل پیش بینی است.
سد سرچشمه (باغان)
خط انتقال آب سد سرچشمه به بخش ریز شهرستان جم هم به مراحل نهایی رسیده و اگر باران ببارد می توان امیدوار بود که بخش بزرگی از آب صنعت و شرب شهرهای ریز و انارستان از سفره های فوق بحرانی دشت ریز جدا شود.
هر چند بخشی از تاسیسات پمپاژ و تصفیه این پروژه هم نیازمند تامین اعتبار است. شاید بهره برداری کامل از سد سرچشمه هم به سال آتی و تابستان بعدی برسد.
راه جم فیروزآباد
اجرا و بهسازی سه راه اصلی جم هم به روزهای امیدوارکننده ای رسیده؛ نقطه اتصال جم به جاده جم فیروزآباد، در لیست مصوبات سفر ریاست جمهوری است و اعتبار خوبی دارد اما به نظر می رسد 4 خطه کردن این چند کیلومتر ابتدایی با معارضانی سخت روبرو شده که با وجود احداث ابنیه و پل های مسیر در سالیان دور اما حالا مدعیانی دارد که می گویند زمین مان است و باید دید وزارت راه در این موضوع چه تدبیری می اندیشد تا اعتبار چند صد میلیارد تومانی برگشت نخورد!
اتوبان جم سیراف
بهسازی اتوبان جم سیراف که از اواخر سال 1402 آغاز شد همچنان در حال اجراست و البته عملکرد پیمانکار پروژه و خرابی مجدد نقاط بهسازی شده، انتقادهایی به همراه داشته که گفته شده مجددا این نقاط باید اصلاح شود.
راه جم-پالایشگاه
جاده بین روستایی جم-پالایشگاه که روزگاری با عرض 6 تا 8 متر صرفا برای تردد کارکنان شرکت پالایش گاز فجر جم طراحی شده بود، سالهاست به محل جدل فعالان اجتماعی و مسئولان با نفتی ها بدل شده است.
وزارت راه می گوید این مسیر اختصاصی شرکت فجر جم است و به ما ربطی ندارد و نفتی ها هم می گویند قرار نیست تا ابد راهی که ساخته ایم را نگهداری و ارتقا دهیم و وزارت راه باید به عنوان مسئول اجرا و نگهداری راه ها، این مسیر 26 کیلومتری را هم مدیریت کند.
مسعود تنگستانی فرماندار جم اما روزهای گذشته و پس از سفر به پایتخت، در خبری اعلام کرده که وزارت راه مسئولیت مسیر جم پالایشگاه را پذیرفته و اعتباری چند صد میلیارد تومانی برای بهسازی پیشبینی شده است.
تنگستانی در جمع خبرنگاران جم هم اعلام کرد که نقشه برداری بهسازی فاز سوم مسیر جم-پالایشگاه آغاز شده است.
حالا باید دید خبرهای آب و راه و برق جم طی دو سال آینده از “می شود” به “شد” می رسد یا همچنان ناترازی های آب و برق و راه در سایه ناترازی مالی ادامه خواهد یافت… باید منتظر ماند و امیدوار بود.
https://www.pgnews.ir/?p=284767