خلیج فارس:یکی از موردانتظارترین فیلمهای سال، فیلم «باربی» به کارگردانی گرتا گرویگ است که در ۲۱ ژوئیه اکران میشود. این فیلم با بازی مارگو رابی در نقش باربی، نوید این را میدهد که عروسک نمادین و دنیای او را با شکوه صورتیاش زنده کند.
به گزارش«خلیج فارس» به نقل از فرارو، باربی از زمان اولین حضورش در سال ۱۹۵۹، نماد تمام آنچه یک زن میتوانست باشد، بوده است. باربی منعکس کننده دنیای همیشه در حال تغییر است که در طول سالها در کنار آن تکامل مییابد. او در طول زندگی خود صدها حرفه و طراحی داشته است. در این گزارش زیر نگاهی به چگونگی تغییر شکل این عروسک نمادین و گاهی بحث برانگیز در طول زمان بیندازید.
سال ۱۹۵۹ میلادی
روث هندلر زمانی که متوجه شد دخترش انتخابهای محدودی برای اسباب بازی دارد، برای خلق باربی الهام گرفت. تنها با عروسکهای کاغذی و عروسکهای بچه بازی، دختران نمیتوانستند خودشان را بهاندازه خانهدار یا پرستار تصور کنند. او ایده خود را از یک عروسک بزرگسال به سازنده اسباببازی متل (Mattel) مطرح کرد و در ابتدا با شک و تردید مواجه شد. اما هندلر پافشاری کرد و باربارا میلیسنت رابرتز در ۹ مارس ۱۹۵۹ در نمایشگاه اسباببازی آمریکایی در شهر نیویورک برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. او از بیلد لیلی الگوبرداری شد. با وجود برخی مخالفتهای مدیران مرد و خردهفروشان، باربی در نهایت به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد.
دهه ۱۹۶۰ میلادی
باربی از همان ابتدا به دلیل تناسب بدنی غیرواقعی مورد انتقاد قرار گرفت. متل در دهه ۶۰ شروع به نرم کردن ویژگیهای خود کرد تا ظاهری معصومتر به او بدهد. باربی همچنین در سال ۱۹۶۱ با همراه همیشگی خود، کن، آشنا شد، اولین خانه رویایی خود را به دست آورد و حدود چهار سال قبل از اولین فرود روی ماه، فضانورد شد. اولین باربی مشهور از مدل مد بریتانیایی توئیگی الگوبرداری شد. برای ترویج حقوق برابر، در سال ۱۹۶۸ اولین عروسک سیاه پوست بنام کریستی به مجموعه باربی اضافه شد.
دهه ۱۹۷۰ میلادی
باربی در دهه ۷۰ کاملاً قابل ژست گرفتن شد و بسیاری از ویژگیهای او با معرفی یک باربی به نام مالیبو در سال ۱۹۷۱ تغییر کرد. موهای صاف بلند، پوست برنزه و لبخند بزرگ او بازتاب زیبایی شناسی در حال تغییر آن دوران بود.
دهه ۱۹۸۰ میلادی
در سال ۱۹۸۰ سری عروسکهای متنوع با نام باربی متناسب با هرملیتی به عنوان یک عروسک بینالمللی در دنیا (شامل ۱۵۰ کشور) تولید و توزیع شد.
دهه ۱۹۹۰ میلادی
باربی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ نامزد ریاست جمهوری شد، همان سالی که باربی مو بلند، پرفروشترین باربی تمام دوران، برای اولین بار معرفی شد. در سال ۱۹۹۷، متل تصمیم گرفت به باربی شکل واقعی تری بدهد و کمر او را بزرگتر کرد.
دهه ۲۰۰۰ میلادی
باربی در اولین انیمیشن بلند خود در سال ۲۰۰۱ در «باربی و فندق شکن» بازی کرد. سال بعد، شرکت یک عروسک باردار به نام میچ را با نوزادی در شکمش روانه بازار کرد. این عروسک فروش خوبی داشت، اما والدینی که احساس میکردند مخاطب اصلی باربی برای این نوع بازی خیلی کوچک است، مخالفت کردند. خرده فروشانی مانند والمارت از فروش این عروسک خودداری کردند، که در نهایت در سال ۲۰۰۵ تولید آن متوقف شد. در یکی دیگر از پیشرفتهای مهم، باربی و کن نتوانستند از بلای اولیه جدایی افراد مشهور فرار کنند و در سال ۲۰۰۴ اعلام کردند که به عنوان دوست در وضعیت بهتری قرار دارند. این زوج بعد از هفت سال دوباره به هم میرسند. برای جشن گرفتن پنجاهمین سالگرد باربی در سال ۲۰۰۹، ۵۰ طراح برجسته نمایشی از مدهای باربی را برای هفته مد نیویورک برگزار کردند.
دهه ۲۰۱۰ میلادی
در سال ۲۰۱۶، باربی جامعترین طراحی را به دست آورد و روی جلد تایم قرار گرفت. متل مجموعهای از عروسکهای متنوع به نام باربی فشن استایل را تولید کرد که با انواع بدن، رنگ پوست، رنگ چشم و بافت مو عرضه میشد که نشان دهنده عصر جدیدی از عروسکهای باربی بود که با دقت بیشتری جمعیت را منعکس میکرد.
دهه ۲۰۲۰ میلادی
در اوایل سال جاری، متل با انجمن ملی سندرم داون (NDSS) برای تولید اولین باربی که نماینده یک فرد مبتلا به سندرم داون بود، همکاری کرد. این عروسک جدید بخشی از سری Fashionista ۲۰۲۳ است که طیف وسیعی از عروسکهای خود را که به گفته این شرکت برای بازتاب دنیای امروزی کودکان طراحی شدهاند را گسترش داده است.