خلیج فارس – سعیده رحمانی: ملوانی کسب و کاری ریشه دار در این جغرافیاست که با همه مشقت هایش در گذر زمان و تغییر نسلها همچنان سرپا مانده، آنچنان که لنج باری، ناخدا و ملوانانی در تار و پود شهرهای ساحلی استان بوشهر نقش بسته است.
در این بین، ملوانان از دیرباز به امید واردات مقداری کالا به ازای هر سفر که به «ته لنجی» مرسوم شده، دل به دریا میزنند و از این راه گذران زندگی میکنند.
اما در سالهای اخیر، تصمیمات خلقالساعه و وضع قوانین سختگیرانه، عرصه را بر این قشر تنگتر کرده و تهلنجی و بازار وابسته به آن در شهرهای ساحلی بوشهر را از رونق انداخته است.
کاهش سفر شناورهای تجاری به یک یا دو سفر در سال، معیشت مردم شهرهای ساحلی استان بوشهر را محدود و آنها را چشم انتظار تصمیمی عاجل در سفر آتی هیات دولت کرده است.
نسخهپیچی در تهران برای تهلنجی در جنوب
طی سالجاری دستور العملی پیرامون ته لنجی ابلاغ شده که آن را باید فوز بالا فوز توصیف کرد. طرحی که به عقیده لنجداران نه تنها خواسته آنها را برآورده نمیکند، بلکه حذف ته لنجی طی ۵ سال را پیریزی کرده است.
مدیر عامل تعاونی لنجداران بندر گناوه ضمن اعلام نارضایتی لنجداران از این لایحه می گوید: «مسئولان در پایتخت برای منِ ملوان و لنجدار در جنوب با کولبری که در غرب کشور است یک نسخه را پیچیدهاند و قصدشان این است که طی 5 سال تمام معافیتهای ملوانی برداشته شود. مسئولانی که این طرح را دادهاند باید پاسخ دهند وقتی شغل آبا و اجدادی مردم این منطقه را حذف کردند، برای معیشتشان چه جایگزینی دارند؟»
سید علی موسوی گمارانی در گفتگو با «خلیج فارس» ادامه داد: «در این لایحه که دولتِ قبل ارائه و مجلس آن را تصویب کرده، خواسته لنجداران مورد توجه واقع شد. در واقع نمایندگان، كولبر و لنجدار را با هم دیدند؛ در حالی که از نظر ماهیت، کولبری و ملوانی متفاوت هستند و باید به شكل مجزا تصمیمگیری میشد. از این رو چنین مصوبهای و آئین نامه آن در مناطق ساحلی قابلیت اجرایی ندارد.»
گمارانی با طرح این پرسش که آیا دولتی ها و مجلسنشینان یک روز از نزدیک شغل سخت و طاقت فرسای ملوانی و لنجداری را تجربه کردهاند؟ ادامه داد: «متاسفانه تفسیر درستی از لنجدار، ملوان و مرزنشین در این لایحه ارائه نشده، طوری که قرار است بر اساس بند ٤ آن طی بازه زمانی 5 ساله تهلنجی حذف شود. آیا کشور توانایی ایجاد شغل جایگزین دارد که میخواهند نهلنجی را از چرخه اقتصاد جنوب حذف و شغل آبا و اجدادی مردم این منطقه را بگیرند؟»
وی بیشترین مشکل این لایحه را ناشی از عدم معافیتهای متناسب با نیاز مردم مرزنشین میداند و تصریح میکند: «طبق ماده ۲ این لايحه، لنجداران مشمول پرداخت ۵۰ درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مصوب بر رویه تجاری میشوند؛ یعنی یک فروند شناور که پیش از این طبق قانون باری معادل ۳۰ وانت نیسان را با ۷۵ میلیون تومان ترخیص میکرد، اکنون مطابق این مصوبه مجلس با ۵۰ درصد تحقیقی که به آن دهند، باید ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کند.»
این فعال صنفی افزود: «یک واردات تجاری داریم که تاجر هزینههایی از قبیل سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد هلال احمر، پسماند و آموزش و پرورش را بر عهده دارد؛ منظور و خواسته ما این است که مطابق لنج تجاری با ملوان و ناخدا برخورد نشود. هزینههایی که در رویههای تجاری شرکتهای بزرگ تجاری دارند، روا نیست بر ما تحمیل شود. ما توان پرداخت ۵۰ درصد را نداریم.»
وی تصریح کرد: «ما به عنوان ملوان و لنجدار تمام معافیتها را مشمول بودیم. تاکنون روند بدین صورت بود که با مساعدت استانداری و مجموعه استان برای ۳۰ وانت نیسان تخلیه کالا، نزدیک ۷۵ میلیون تومان از ما عوارض میگرفتند. با این مصوبه باید 4 درصد حقوق گمرکی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سود بازرگانی را پرداخت کنیم. به طور قطع این سود بازرگانی در توان کسانی که از این راه ارتزاق می کنند، نیست.»
گمارانی با بیان اینکه با اجرای این رویه، دیگر سفر ملوانی و ته لنجی توجیه اقتصادی ندارد گفت: «این عوارض، رونق را از مناطق ساحلی سلب میکند. مثلا یک کولر اجترال که تا دیروز ۸۰ میلیون تومان میفروختیم الان با عوارض تحمیلی، باید ۱۱۰ میلیون تومان بفروشیم. با این رقم دیگر تفاوتی برای خرید از مرزنشین و تهران نیست.»
تیرِ خلاص به تهلنجی
ابراهیم مومنی رئیس اتحادیه لنج داران استان بوشهر هم در گفتگو با «خلیج فارس» تصریح کرد: «طبق ماده دوم لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی، کولبری و ملوانی، کالاهای وارداتی در مرحله ترخیص مشمول پرداخت ۵۰ درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده شده، ضمن اینکه در تبصره یک، اعمال پلکانی حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی از سال دوم به میزان ۲۰ درصد ذکر شده که این دو مورد به معنای تیر خلاص به شیوه مرسوم ته لنجی می باشد.»
مومنی تصریح کرد: «این لایحه کارشناسی شده نیست و باید اصلاح شود. البته نمایندگان ما هم در این مصوبه عملکرد خوبی نداشتند و دفاعی که شایسته بود، از حق و حقوق مرزداران نداشتند.»
نماینده مردم با تماشاچی؟
نکته قابل تامل، سکوت نمایندگان استان بوشهر در زمان بررسی و نهایتا تصویب لایحه جديد تهلنجی میباشد.
طبق اطلاعات مندرج در سامانه شفافیت آراء، در میان نمایندگان استان در مجلس یازدهم، ابراهیم رضایی، غلامحسین کرمی و موسی احمدی موافق این لایحه بودهاند. همچنین عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر هم در زمان رایگیری پیرامون ماده مورد مناقشه برای اخذ مالیات از تهلنجی، در مجلس حضور نداشته و نامش به عنوان غایب ثبت شده است.
در این بین تنها نماینده آبادان در نطق خود به موضوعاتی چون ایجاد محدودیتهای سختگیرانه برای ملوانان و تعطیلی تهلنجی پس از پنج سال اعتراض کرده بود که نطق وی هم نتوانسته منجر به اصلاح این ماده شود.
با شفافیت مشکلی نداریم، اما هزینه اضافه به ملوان تحمیل نشود
علی کارگر نماینده لنج داران شهرستان تنگستان هم تاکید می کند: «ما با شفافیت، رصد، کنترل کالا و تشخیص آن از قاچاق و غیر قاچاق مشکلی نداریم، به شرط آنکه هزینهای به ملوان تحمیل نشود. خواسته یا ناخواسته با این طرح ملوان را فردا جز بدهکار مالیاتی قرار داده ایم.»
وی با بیان اینکه با لایحهای مورد بحث، ته لنجی در مسیر حذف قرار گرفته، تصریح کرد: «سال گذشته تنها مجوز دو سفر برای شناورها و لنجهای استان صادر شد، اما امسال با گذشت ۱۰ ماه از سال تنها یک بار موفق شدیم به سفر برویم و مجوز بیشتر فعلا صادر نشده است.»
بازارهای ساحلی راکد میشود
رئیس شورای اسلامی استان بوشهر نیز با تایید گلایهمندی لنجداران از مصوبه محدود کننده تهلنجی به «خلیج فارس» گفت: «با توجه به وابستگی ۸۰ درصدی بازار شهرهای ساحلی استان با مقوله تهلنجی، با حذف معافیت ملوانی، در آینده با علامت سوال بزرگی درباره معیشت و ارتزاق ساحل نشینان مواجه هستیم. از مسئولان نظیر نمایندگان و استانداری هم که پیگیر میشویم، چشمانداز روشنی پیرامون این اتفاق متصور نیستند.»
عبدالخالق برزگرزاده افزود: «با اضافه شدن مالیات به تهلنجی، افزایش قیمت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود و وقتی چنین اتفاقی بیفتد برای ملوان و لنجدار و بازاری به صرفه نیست، چون معافیتی ندارد که بخواهد کالا را از مسیر تهلنجی تامین کند. این اتفاق، ملوان لنجدار و مغازهدار را به سمت مبادی غیر رسمی هدایت میکند و باعث پدیده قاچاق میشود.»
وی گفت: «لازم است برای اینگونه لوایح و مصوبات، نظر کارشناسی فعالان تجارت مناطق مرزی دریافت شود. از این رو امیدواریم در سفر آتی هیات دولت برای معافیت تهلنجی از سود بازرگانی، حقوق گمرکی و قانون مالیات بر ارزش افزوده خواسته لنجداران دولت اقدام عاجلی کند.»
پیشنهاد استان به دولت ارائه میشود
در همین حال، استاندار بوشهر با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان در آینده نزدیک تاکید کرد: «این مصوبه در دولت فعلی رقم نخورده و تنها مجری آن بوده، با این حال خواسته لنجداران به دولت منتقل شده و بررسیهای کارشناسی در این خصوص در حال پیگیری است.»
ارسلان زارع در گفتگو با خبرنگاران اضافه کرد: «یکی از راههای امرار معاش ساحلنشینان این استان از طریق رفت و آمد به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و حدود ۳۰۰ هزار نفر از این مقوله نان میخورند.»
زارع تاکید میکند: «بر همین اساس جلسههای راهبردی و نشستهایی با شرکت تعاونی لنجداران و ملوانان شهرستانهای ساحلی که بیشترین زحمت را میکشند، اما کمترین نفع را می برند، مغازهداران و حتی افرادی که در قالب شونی اقدام به انتقال این کالاها به سراسر کشور میکنند. برگزار و مجموع این مطالب در قالب بسته پیشنهاد به هیات دولت اعلام خواهد شد.»
رنجِ تهلنج
روزگار بر وفق مراد لنجداران نیست. در حالی که در دهه هشتاد تا اواسط دهه بود، واردات حداقل شش نوبت کالا شامل لنجداران و ملوانان میشد، اما چند سالی است که تجارت دریایی و تهلنجی با چالش های کارشناسی جدی مواجه است.
آیا سفر پزشکیان به استان بوشهر میتواند در این زمینه گرهگشا باشد و رنجِ تهلنجی را التيام ببخشد؟
https://www.pgnews.ir/?p=304771
304771
