خلیج فارس: «وقتی این وضع مرکز استان است، خدا به فریاد مابقی شهرها برسد»، «مسئولان بی عرضه ای داریم که لب دریا ما را تشنه نگه می دارند»، «شماره 122 اتفاقات آب پاسخگو نیست»، «آب در لوله ها نیست اما تانکرها، آب را به هر شهروند یک میلیون تومان می فروشند؛ آیا غیر از این است که برای سرکیشه کردن شهروندان، دست مسئولان و تانکری ها در یک کاسه است؟!»
به گزارش خلیج فارس؛ گلایه های بالا، بخشی از پیام های اینترنتی یا تلفنی مخاطبان این رسانه است، مخاطبانی که طی هفته های اخیر از افت فشار آب کلافه اند.
هر 48 ساعت، فقط 5 ساعت آب داریم
یکی از شهروندان بوشهری ساکن خیابان سنگی می گوید: یک روز در میان (48 ساعت) تنها 4 تا 5 ساعت در ابتدای صبح آب داریم که همین میزان هم طی هفته های اخیر با افت فشار مواجه است و اغلب نوبت ها، امکان ذخیره آب نداریم. ناچاریم از تانکرهای خصوصی، خرید آب انجام دهیم که هربار یک میلیون تومان هزینه دارد.
وی می پرسد: چرا آب در لوله ها نیست، اما تانکرهای خصوصی برای فروش، آب دارند؟ غیر از این هست که دست مسئولان آبفا و تانکرها برای سرکیسه کردن مردم در یک کاسه است؟!»
انتظار پشت خط 122
شهروند دیگری هم که از افت فشار آب هفته های اخیر کلافه است، به «خلیج فارس» می گوید: 122 به عنوان شماره تلفنی که باید به صورت آنی گزارش های قطع آب، افت فشار و سایر اتفاقات را دریافت کند، طی هفته های اخیر 20 تا 30 دقیقه مردم را پشت خط می گذارد، وقتی هم از شانس خوبتان یکی از اپراتورها پاسخ می دهد، تنها اعلام می کند گزارش می دهم، ولی عملا تاثیری در رفع مشکل ندارد و باید شخصا به اداره آب شهرستان مراجعه کرد.
وی از تجربه اش در مراجعه به آبفا بوشهر می گوید که وقتی پیگیر مشکل افت فشار یا دریافت آب تانکر بوده، شهروندانی از محلات دیگر را هم در آنجا می بینید که به صورت حضوری پیگیر مشکل آب هستند؛ اتفاقی که ضعف 122 به عنوان اصلی ترین درگاه ارتباط مشترکان با شرکت آبفا را نشان می دهد.
مدارس که باز شود، اوضاع بدتر می شود!
شهروندی هم که از بی آبی چند روزه در مرکز استان کلافه است، می گوید: در هفته های اخیر دو، سه بار آب تانکر به صورت رایگان برای من آورده شد، اما چندبار هم که پاسخی از 122 دریافت نکردم، ناچار به خرید از آب آزاد از تانکرها شده ام. بار آخر، راننده تانکر گفت زمانی که مدارس باز شود، اوضاع وخیم تر می شود و آن زمان مدارس در اولویت آبرسانی سیار هستند و شهروندان بی آب در آخر خط خواهند بود. نمی دانم مسئولان از استانداری تا آبفا به چه امیدی میزها را تصاحب کرده اند، وقتی لبِ دریا لب تشنه نشته ایم!
مدیرعامل آبفا وعده «مهر» داد
خبرنگار «خلیج فارس» صبح امروز درخصوص این مشکل با علی بردستانی مدیرعامل آبفا استان بوشهر تماس گرفت.
وی ابتدا گفت: «آبشیرین کن نورویژه دچار مشکل شده و این موضوع باعث کاهش تولید آب و در نتیجه افت فشار شده است.»
وی پس از این توضیح نصف و نیمه، با بیان اینکه «استاندار پشت خطم است و باید پاسخ دهم» گفت: از شما عذرخواهی می کنم و ناگزیرم تماس استاندار را پاسخ دهم.
یک ساعت بعد خبرنگار «خلیج فارس» برای پیگیری گلایه ها درباره افت فشار آب در استان با مدیرعامل آبفا استان تماس گرفت که بردستانی اظهار داشت: «واقعیتش این است که تا دریا طوفانی می شود، دو کارخانه آبشیرین کن بوشهر خصوصا نورویزه دستگاه خود را خاموش می کند تا به دستگاههایی که وارداتی اند آسیب نرسد؛ همین موضوع شهر را دچار بحران می کند.»
متعاقب این اظهارات بردستانی، از وی پرسیدیم قرار بود آبشیرین کن نورویژه، تا شهریور حوضچه آرامش را تکمیل کند تا به صورت مستمر امکان تولید آب داشته باشد. بردستانی هم پاسخ داد: «اتفاقات جنگ 12 روزه، کمبود سیمان و مسائلی از این دست باعث شد که تکمیل این حوضچه به مهرماه موکول شود!»
وقتی از ارشدترین مقام مسئول در شرکت آبفا استان پرسیدیم شهروندان نگرانند در پی بازگشایی مدارس، بحران فعلی قطع یا افت فشار تشدید شود، تصریح کرد: از قول من به مردم اطمینان دهید با تکمیل حوضچه آرامش نورویژه و سایر اقداماتی که در دستور کار داریم، در مهرماه وضعیت بهتر شده و به روال عادی برمی گردد. حتی تلاش داریم در همین شهریور شرایط توزیع آب بوشهر مشابه قبل شود، ولی برای مهرماه قول قطعی می دهم. در همین مدت هم با توزیع آب سیار به صورت تانکری، نمی گذاریم شهروندی بدون آب نماند.»
پایان نوبت بندی آب در بوشهر، خبری که دروغ بود
بی آبی بوشهر با وجود طولانی ترین مرز با خلیج فارس از طنزهای روزگار است، اما واقعیتی تلخ است که دهه هاست مردم این خطه با آن درگیرند.
قطعا تسریع در پروژه های شیرین سازی آب دریا، راهکار اساسی برای پایان تشنگی بوشهری هاست؛ البته به شرط اجرای کامل و بی نقص، نه مانند کارخانه های فعلی که با هدف دستاوردسازی برای دولت های قبل، بدون حوضچه آرامش و سایر نیازمندی ها افتتاح شدند و با اندک تغییرات جوی، برای آنکه تجهیزات شان آسیب نرسد، دستگاهها را خاموش و مردم را بی آب می کنند.
نکته تاسف بار اینکه در دولت سابق با همین عملکردهای ناقص، زشما پایان نوبت بندی آب در بوشهر اعلام شد، خبری که دروغ بود و همچنان تنها مرکز استان دارای نوبت بندی آب هستیم.
«خلیج فارس» به زودی در گزارشی به بررسی وضعیت پروژه های آبشیرین کن در استان و روند کند احداث آنها می پردازد.
https://www.pgnews.ir/?p=291218
2 نظر
خلیج فارس چرا مشکل آب مردم سیاسی میکنید.
آب شیرین کن نورویژه که در گزارشتان نوشتید مشکل دارد، در سال ۹۵ ودولت اول روحانی افتتاح شده تازه رفع نقص و احداث حوضچه توی دولت قبل شروع کردند.
اتفاقا در همه دولت ها وعده رفع جیره بندی دادند جز دولت قبل در آرشیو خودت نگاه کن از ده پانزده سال قبل تا امروز
یک خط وعده رفع جیره بندی از مدیر کل سابق یا استاندار سابق جایی دیدی همین جا بزار مردم ببینن.
تا حالا مسئولی رو بخاطر وعده های پوچ و تو خالی بازخواست کردند؟
در توصیف دوستان باید نوشت:
خالی بندی از صفات بارز ایشان بود