خلیج فارس: فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه شنبه 18شهریور، اعلام کرد: در تازهترین بازبینی، ۱۸۰ هزار خانوار از دهک دهم خارج و ۴۶۰ هزار خانوار به این دهک افزوده شدهاند.
به گزارش فرارو؛ بهروزرسانی سیستم دهکبندی خانوار هر شش ماه یکبار در جریان است و همزمان با نزدیکشدن موعد حذف یارانه نقدی از خانوارهای پردرآمد (دهکهای هشتم به بالا)، دولت تاکید کرده است که اصلاحات ادامهدار است و فرصت اعتراض برای شهروندان فراهم آمده است.
فاطمه مهاجرانی با تأکید بر روند مستمر و قانونی دهکبندی خانوارها گفت: مطابق قانون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است سالانه دوبار نسبت به بازبینی دهکبندی (و حتی صدکبندی) خانوارها اقدام کند.
طبق آمار سازمان برنامه و بودجه، در آخرین بازنگری، ۱۸۰ هزار خانوار از دهک دهم خارج و ۴۶۰ هزار خانوار وارد این دهک شدهاند که نشانهای از تحرک پویا در این نظام حمایتی است.
هماکنون سه دهک هشتم و هشتم به بالا در معرض حذف یارانه نقدی قرار دارند؛ اقدامی که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۴ در جریان است.
مبنای دهکبندی خانوارها
دهکبندی، روشی برای هدفمندکردن یارانههاست که خانوارها را بر اساس سطح درآمد و رفاه در ۱۰ گروه مساوی (از کمدرآمدترین تا پردرآمدترین) تقسیم میکند. دهک دهم پردرآمدترین شهروندان محسوب میشوند.
در سازوکار جدید که از سال ۱۴۰۴ اجرا شد، شاخص اصلی دستگاه، سرانه هزینه ماهانه هر فرد است. اگر این رقم بیش از ۱۰ میلیون تومان باشد (بهجز هزینه مسکن برای مستأجران)، خانوار در طبقه پردرآمد (دهک ۸–۹–۱۰) قرار میگیرد و یارانه آن قطع میشود.
سایر شاخصها مانند گردش مالی، املاک، خودرو و تراکنشهای بانکی نیز در تحلیلهای اولیه دخیل بودهاند، اما اکنون تمرکز اصلی بر هزینه واقعی خانوار است.
آیا احتمال خطا در دهکبندی وجود دارد؟
شایع ترین خطا در دهک بندیها زمانی اتفاق میافتد که یک شهروند حقوق بگیر همراه خانواده خود زندگی می کند. در این صورت مجموع درآمد آنها با هم حساب میشود و امکان دارد به دهک 8 به بالا منتقل شود.
همچنین امکان دارد تراکنشهای غیرمعمول (مثل درمان یا تحصیل) به اشتباه نشاندهنده پردرآمد بودن خانوار شود.
مورد دیگر خطاهای سیستمی در ثبت تراکنشها یا دادههای مالی است.
چگونه اعتراض کنیم؟
سخنگوی دولت اعلام کرد شهروندان معترض بخصوص شهروندان شاغل که در خانه پدری زندگی میکنند میتوانند با مراجعه به سامانه حمایت معیشتی و ثبت بررسی و یا مراجعه حضوری به پلیس +10 نسبت به تفکیک خانوار اقدام کنند.
آدرسهای سامانه حمایت معیشتی یا سامانه رفاهی که در نشست سخنگوی دولت به آن اشاره شد.
hemayat.mcls.gov.ir
refahi.ir
جهت دریافت اطلاعات دهکبندی، شما میتوانید با شماره تلفن گویا مرکز تماس کار و رفاه اجتماعی «0216369» یا شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل فرمایید.
شما همچنین میتوانید از طریق کد دستوری و با شماره گیری *۴*۴۳۸۵۷*کدملی# بررسی کنید که مشمول یارانه هستید یا خیر. با این حال این کد دستوری برای اعتراض دهک نیست.
آموزش تصویری ثبت اعتراض دهک بندی
پس از ورود به یکی از این سایتهای اعلام شده از طریق “پنجره ملی خدمات دولت هوشمند” با کد ملی سرپرست خانوار و شماره همراهی که به نام وی ثبت شده وارد شوید و وضعیتتان را بررسی یا اعتراض ثبت کنید.
در این آموزش از طریق سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir وارد میشویم.
در صفحه پایین میآییم (اسکرول داون) و مطابق تصویر زیر، روی گزینه “ورود به سامانه حمایت” ضربه می زنیم.
کد ملی سرپرست خانوار و کد امنیتی را وارد می کنیم و گزینه ورود از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند – کاربران حقیقی را انتخاب می کنیم.
در صفحه جدید شماره تلفن همراه سرپرست خانوار و کد امنیتی را وارد می کنیم و روی “ارسال رمز یکبار مصرف” ضربه میزنیم.
یک پیامک به شماره سرپرست خانوار ارسال میشود که در کادر مربوطه وارد می کنیم.
در صفحه جدید دهک شما درج شده.
برای ثبت اعتراض با پایین آمدن (اسکرول داون) روی گزینه “درخواست بررسی” ضربه می زنیم.
شما میتوانید در گزینه “مشاهده اعضای خانوار” ، آخرین وضعیت تفکیک اعضای خانواده را مشاهده کنید.
https://www.pgnews.ir/?p=290664