بابک کاوه ئیان | رئیس اداره ایمنی و پایش هوشمند حمل و نقل
حادثه تلخ شب گذشته و واژگونی اتوبوس در محور نطنز–اصفهان که منجر به جانباختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان شد، بار دیگر ضرورت توجه جدی به ایمنی تردد ناوگان مسافری را یادآور میشود.
بررسی الگوی این حادثه و حوادث مشابه نشان میدهد که سرعت نامتناسب با شرایط مسیر، خروج اتوبوس از باند اصلی به شانه راه و اصلاح ناگهانی فرمان از مهمترین عوامل واژگونی اتوبوسها محسوب میشود؛ بهویژه در ساعات شب، خستگی راننده، کاهش تمرکز و محدودیت دید میتواند احتمال بروز چنین حوادثی را بهطور چشمگیری افزایش دهد.

اتوبوس به دلیل مرکز ثقل بالا و تعداد زیاد سرنشینان، نسبت به خودروهای سواری حساسیت بسیار بیشتری به تغییر مسیر ناگهانی، اختلاف سطح شانه راه و شرایط هندسی مسیر دارد؛ بهگونهای که حتی یک خطای کوچک میتواند به حادثهای بزرگ و جبرانناپذیر منجر شود.
از رانندگان ناوگان مسافری و مدیران شرکتهای حملونقل انتظار میرود رعایت سرعت ایمن، پرهیز از رانندگی در شرایط خستگی، کنترل دقیق ناوگان پیش از اعزام و توجه ویژه به وضعیت مسیر را بهعنوان اولویت غیرقابل اغماض در نظر بگیرند.
بیتردید، پیشگیری از چنین حوادثی تنها با تعهد حرفهای رانندگان، نظارت مؤثر شرکتها و رعایت اصول ایمنی امکانپذیر است؛ چراکه در حملونقل مسافری، هر تصمیم راننده با جان دهها انسان گره خورده است.
https://www.pgnews.ir/?p=315709
315709
2 نظر
به تنهاترین مسئله ای که دقت نمیشه ایمنی هست داخل ایران…. هر روز اتفاق میفته و روی کاغذ میارن که باید ایمنی سرلوحه باشه پس کو… آب در هاون کوبیدن هست
هیچ نظارت جدی بر تعهد رانندگان اتوبوس که جان مردم در دست آنهاست بعمل نمی آید با اتوبوس های تق لق و غیر ایمن و رانندگانی بی مسئولیت که تنها به فکر حمل کالای بندری بیشتر هستتد. در گذشته با اتوبوس گناوه به تهران می رفتیم که راننده جهت جبران معطلی در ایست بازرسی به جهت حمل کالای خارحی با وجود نقص فنی در شب سرعت را بالا برد و در نزدیکی کاشان در اثر عدم تعادل و کنترل از جاده خارج و به پایین پرت شد که اغلب مسافرین با شکستگی به سختی مصدوم شدند و تست الکل راننده هم مثبت در آمد.