خلیج فارس: یک برنامهنویس و کارشناس IT، از خطری که کاربران ایرانی را پس از هک اطلاعات اسنپفود تهدید میکند پرده برداشت.
به گزارش خلیج فارس؛ میلاد نوری تاکید کرد طبق نمونهای که هکرها برای اثبات ادعای خود منتشر کردهاند، اطلاعات لو رفته کاربران شامل دستگاه کاربر، پرداختها و همینطور پذیرندهها یعنی فروشگاهی که از آن خرید شده، اسناد پرداخت و اطلاعات سفارش و در واقع اطلاعات کاملی که در اسنپ فود درحال گردش بوده است.
وی در گفتگو با خبرآنلاین ادامه داد: کاربران باید بدانند اگر از این به بعد تلفنی داشتند که فرد اطلاعات دقیقی از آنها داشت فریب نخورند. ممکن است کسی با شما تماس بگیرد و تمام اطلاعات شما را داشته باشد، خیلی راحت میتواند شما را فریب دهد. او میگوید بابت فلان سفارش فلان غذای شش روز پیش از رستوران فلان با شما تماس گرفته و میگوید شما برنده 500هزارتومان شدهاید، این جا از دست کاربر کاری ساخته نیست، قانون باید وجود داشته باشد تا جلوی این اتفاقات را بگیرد، برخورد کند و زمان بگذرد تا این اطلاعات به مرور از بین برود. گاهی ایمیل شما لو میرود و آدرس ایمیل خود را عوض میکنید اما الان کارت ملی، شماره شناسنامه و اطلاعات شخصی فرد لو رفته؛ ما که نمیتوانیم این اطلاعات را تغییر بدهیم.
این کارشناس یادآور شد: در اکثر پلتفرمهای خارجی میبینید کاربر هر زمان که بخواهد میتواند اطلاعات خودش را پاک کند. این حذف اطلاعات باعث میشود کاربری که دو سال پیش از پلتفرم استفاده داشته و امروز ندارد نیز در این نشت اطلاعات آسیب نبیند و اطلاعاتش فاش نشود. متاسفانه این کسب و کارها با هدف مارکتینگی و نشان دادن تعداد کاربران زیاد، جلوی این حذف اطلاعات را میگیرند.
رفتار بعد از هک که در ایران انجام میشود خیلی شبیه به رفتار بعد هک کشورهای دیگر نیست. برای مثال فیس بوک بعد از هک میگوید ما همه پسوردهای شمارا عوض میکنیم، شما هم فلان اقدام را کنید و فلان کار را انجام دهید، شرکتهای ایرانی به جای اینها فقط بیانیه میدهند و بیانیه دادن بیشتر حالت نمایشی پیدا کرده است.
https://www.pgnews.ir/?p=55538