خلیج فارس: شهر دوبی در امارات متحده ۱۲ ماه استثنایی از نظر گردشگری را در ۲۰۲۳ میلادی تجربه کرده است که با جذب ۱۷ میلیون گردشگر بینالمللی رقم خورده و یک رکورد هم برای آن ثبت شده است.
به گزارش خلیج فارس؛ شهری که تنها سهدهه طول کشید تا وابستگی از درآمدهای نفتی را در یک برنامهریزی منسجم بهثمر برساند. اماراتیها حالا دوبی را بهعنوان یک مقصد گردشگری به توریسم بینالمللی قبولاندهاند و یک گام بلند برای چشمانداز اقتصادی این شهر در ۲۰۳۳ با هدف قرار گرفتن در فهرست یکی از سه شهر برتر جهان برای تجارت و گردشگری برداشتهاند.
ادارهٔ اقتصاد و گردشگری امارت اعلام کرده که در ۲۰۲۳ میلادی ۱۷ میلیون و ۱۵۰ هزار گردشگر بینالمللی به این شهر سفر کردهاند و حداقل یک شب را در هتلهای این منطقه سپری کردهاند. بیشترین مسافران هم به ترتیب از هند، انگلیس، عربستان سعودی، روسیه و عمان بودهاند.
این درحالیاست که کل توریستهای خارجی دوبی در سال قبل تر معادل ۱۴.۳۶ میلیون نفر بوده است.
این شهر براساس اعلام «شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم»، ولیعهد امارت دوبی، در شبکهٔ اجتماعی ایکس رشد قابلتوجه ۱۹.۴ درصدی را ثبت کرده است تا در خط مقدم بخش گردشگری جهانی قرار بگیرد. و یکی از بالاترین نرخهای جهانی اقامت در هتل معادل ۷۷.۴ درصد از ظرفیت ۱۵۰ هزار اتاقی را دارد.
این دستاورد با اهداف تعریفشده در چشمانداز اقتصادی دوبی ۲۰۳۳ با هدف قرار گرفتن دوبی بهعنوان یکی از سه شهر برتر جهان برای تجارت و گردشگری، مطابقت دارد.
چند اقدام برای جهانی شدن دوبی
در دههٔ ۱۹۵۰، منطقهای که امروز بهعنوان یکی از شهرهای اصلی مقصد گردشگری مطرح است، صرفاً یک شهرک ماهیگیری بود. پس از کشف نفت در دههٔ ۱۹۶۰ همهچیز برای بهتر شدن این منطقه فراهم شد. اقتصاد شروع به اوج گرفتن کرد و آسمانخراشها یکی پس از دیگری سربرآوردند.
اما پس از دههٔ ۱۹۹۰ درآمدهای نفتی دوبی کاهش یافت و متولیان این کشور را را وادار کرد تا راههای دیگری برای حفظ رشد اقتصادی در نظر بگیرند. یکی از این راهها صنعت گردشگری بود. اما مسیر موفقیت گردشگری در دوبی چگونه طی شد؟ سیاستگذاران این منطقه برای نشان دادن دوبی به جهان، همکاری دپارتمان بازاریابی و گردشگری دوبی (DTCM) را با غولهای فوتبال اسپانیا از جمله باشگاه رئال مادرید آغاز کردند. علاوهبر تبلیغ خطوط هوایی امارات از سوی رئالیها در دوبی، برای اولینبار پارکها و استراحتگاههایی با تم رئال مادرید و برند Real Madrid World ایجاد شدند.
آنها شیرینکاریهای ثبت رکوردهای جهانی را در منطقهٔ خود انجام دادند، از جمله فرود قهرمان مسابقهٔ هوایی ردبول روی سکوی هلیکوپتر برج العرب جمیرا که تصاویر آن بازدید گستردهای در شبکههای جهانی داشت.
یکی از قهرمانان پرش از ارتفاع آمریکا نیز برای دستیابی به رکورد پرش، ارتفاعات جدیدی در دوبی را به نمایش گذاشت.
علاوهبراین، جشنوارهٔ خردهفروشی هم از دیگر ابداعات آنها در حوزهٔ سرگرمیهای بینالمللی بود که حوزههایی از جمله هنر، کتاب، غذا، ورزش، موسیقی، کنسرت تا میراث، فرهنگ، خرید، مد و تبلیغات را پوشش میداد و جوایزی برای بازدیدکنندگان بینالمللی و حتی ساکنان بومی این منطقه داشت که منجر به پویایی گردشگری داخلی نیز بود.
دوبی همچنین طیف وسیعی از مسافران تجاری را از طریق تقویم نمایشگاهها و نمایشگاههای تجاری سالانهٔ خود که از بزرگترین نمایشگاههای جهان بهشمار میروند، جذب میکند.
صحنهٔ آشپزی دوبی نیز آنجا را به پایتختی مدرن برای علاقهمندان به غذا تبدیل کرده است. این شهر با مجموعهای چشمگیر از ۱۳ هزار رستوران و کافه، غذاهای متنوع و تجربههای غذاخوری بینظیری را ارائه میکند.
صنعت حملونقل دوبی نیز برای جذب گردشگران غوغا کرد و طیف متنوعی از گزینههای حملونقل را ارائه کرد، از افزایش دسترسی به اتوبوس و تاکسی تا مترویی که بزرگترین سیستم قطار بدون رانندهٔ جهان است. علاوهبراین تراموا، دوچرخه، قایق، ماشین شخصی و مونوریل نخلی هم ظرفیت هشتگانه برای تردد در این منطقه را در اختیار مسافران قرار داده است.
البته که دوبی برای رسیدن به این جایگاه باید چهرهای متفاوت از خاورمیانه را به تصور میکشید که در جهان به منطقهای صلحخیز معروف نیست. شنیدن اسامی کشورهایی از جمله سوریه، عراق یا یمن چیزی جز جنگ را در ذهن گردشگران تداعی نمیکند، اما سیاستگذاران دوبی توانستند این ادعا را که همهٔ خاورمیانه در جنگ نیست، بهخوبی اثبات کنند و حالا گردشگری این منطقه به یک ستون اصلی اقتصاد شهر تبدیل شده است.
الگوی دوبی، فرصتی برای ایران
آرزوهای دوبی در حوزهٔ گردشگری، غیرعادی نیستند. آنها با چشمانداز تبدیل شدن به پربازدیدترین شهر جهان، اهداف بلندپروازانهای برای ورود گردشگران، توسعهٔ زیرساختها و افزایش تجربهٔ بازدیدکنندگان برنامهریزی کردهاند.
در مرکز استراتژی گردشگری دوبی، تمایل به ارائهٔ ترکیبی بینظیر از تجمل، ماجراجویی و غرق شدن در فرهنگ این منطقه به مسافران ارائه میشود که تجربههای فراموش نشدنی برای آنها دارد.
آنها از هیچ تلاشی برای توسعهٔ زیرساختهای کلاس جهانی برای حمایت از صنعت گردشگری روبهرشد خود دریغ نکردهاند.
از بناهای شاخصی مانند برج خلیفه و نخل جمیرا گرفته تا فرودگاهها و شبکههای حملونقل پیشرفته، زیرساختهای شهر زمینه را برای سفرهای بیوقفه و تجربههای فراموش نشدنی فراهم میکند.
اتفاقی که کارشناسان گردشگری معتقدند در ایران هم میتواند رقم بخورد؛ چراکه بسیاری از شهرهای ایران هم این پتانسیل را دارند که از تجربهٔ موفق گردشگری در دوبی با تمرکز بر چندین حوزهٔ کلیدی الگوبرداری کنند.
در این باره اما توسعهٔ زیرساختها، بازاریابی و تبلیغات، سیاستهای ویزا، زیرساخت گردشگری، شیوههای گردشگری پایدار و همکاری با بخش خصوصی اهمیت دارد.
منبع: پیام ما
9 نظر
جاه طلب نیستند
مردمدار هستند!
درود به شیوخ امارات
دنبال توسعه وپیشرفت کشورشون هستند وبا همه ممالک جهان براساس منافعشون همکاری میکنند
از فکر ومدیریت جهانی استفاده میکنند
اجازه ورود آدمای چاپلوس وریاکار هم به مدیریت کشورشون نمیدن
خوش به حالشون
جاه طلب یا عاقل و فهمیده ؟
پول خودشان را صرف مردمان خود می کنند نه مثل حاکمان ما که پول مملکت همه جا می رود و به همه می رسد غیر از مردم ایران ، درود بر حاکمان مردمدار.
زنده باد شیخ محمد که فقط و فقط رفاه مردمشو میخواد شهر بوشهر هم افتاده دست یه عده ….. که متاسفانه شهر رو به نابودی کشیدن بعد از 44 سال تازه پرواز بوشهر دبی برقرار شده !
درود برشیخان عرب قطر ببینیدجام جهانی برگزار میکنه همچی برای رفاه مردم
درود سفره مردم روز به روز کوچکتر یک سری مسولین پهنتر میشند شهدا شرمندتونیم
در آخر نقاله در مورد فرصت برای ایران نوشتید، اتفاقا هیچ اتفاقی برای ایران، هیچ فرصتی برای ایران بوجود نخواهد آمد مادامی که با دنیا و.غرب آشتی نکنیم و مخصوصا فقط به شرق ، یعنی روسیه و چین دلخوش باشیم، تا هزار سال هم همین آش و همین کاسه خواهد بود هر دوسال قیمتها دو برابر!
دقیقا، اعراب حاشیه خلیج فارس به فکر توسعه کشورشان و رفاه مردمشان هستند ولی مسئولان جاه طلب کشور ما تنها به فکر رفاه خانواده شخصی خودشان هستند و رفاه ملتشان در اولویت هایشان جایگاهی ندارد