قاسم شکوه
اخیرا و در روزهای پایان دولت سیزدهم، در شهرستان تنگستان به جای اخبار امیدوار کننده، تکمیل و تحویل پروژه های عمرانی، اخبار ناگواری به گوش می رسد.
در هفته جاری در سکوت رسانه ای، قطعه ۱۰ الف و ۱۰ ب پروژه ملی راه آهن بوشهر- شیراز- عسلویه که بخشی از آن که در شهرستان تنگستان قرار دارد، تعطیل شد.
گویا پیمانکار پروژه به دلیل به صرفه نبودن قرارداد، درخواست اعمال ماده ۴۸ و خاتمه قرارداد را داده است. شرکت پیمانکاری معتقد است با توجه به اینکه قرارداد منعقد شده مربوط به سال ۹۷ است، تعدیل هم کارساز نیست و با ادامه کار با این قرارداد متضرر می شود.
طبق اخبار رسیده، شرکت پیمانکار دستور جمع آوری کارگاه دائر در اهرم و انتقال تجهیزات و ماشین آلات آن را به قطعه دیگر در روستای خون دشستان صادر کرده و نیروهای خود را یا تعدیل و یا به کارگاه دیگر منتقل کرده است.
گفتنی است پروژه راه اهن شیراز- بوشهر- عسلویه در سال ۹۷ و دولت روحانی منعقد و در سال ۹۸ عملیات اجرایی آن آغاز شد.
یکی از مهمترین قطعات این پروژه در تنگستان واقع شده که قطعه «۱۰ الف» از تونل پیامبر اعظم تا محدوده معروف به گود پهن و قطعه «۱۰ ب» از گود پهن به سمت اهرم و روستای محمود احمدی منتهی می شود.
مسیر این دو قطعه که به طول ۲۵ کیلومتر است از سخت ترین مسیرهای این پروژه است که مجموعا ۲۱ پل و ۱۱ تونل را در مسیر دارد.
هر دو قطعه تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
در سه سال عمر دولت سیزدهم، هم رییس دولت، هم رییس مجلس و دیگر مسولین کشوری و استانی از این قطعه بازدید و قول تکمیل آن را داده بودند، ضمن اینکه پروژه کذکور در صدر بیلان کاری مسئولین محلی و استانی بود، تا جایی که هر روز اخبار رنگارنگی از پیشرفت فیزیکی این پروژه منتشر می شد، ولی در این سالها تقریبا به صورت نیمه فعال پیش رفته تا جایی که از ۲۱ پل فقط دو پل اجرا شده که آنهم هنوز تکمیل نیست و از ۱۱ تونل هم فقط یک تونل اجرا و هنوز نا تمام است.
گویا با پایان دولت باید شاهد پایان باز این پروژه ملی در تنگستان باشیم، پروژه ای که نقش مهمی در توسعه شهرستان تنگستان و استان بوشهر دارد،
جا دارد نماینده دولت در استان و شهرستان تا روزی که در مسند هستند، نماینده مردم شهرستان در مجلس و مسئولین وزارت راه و شهرسازی در خصوص سرنوشت این پروژه مهم به مردم پاسخگو باشند؛ البته اگر برایشان مهم باشد و دل و دماغ پاسخگویی داشته باشند!
ولی مطمئنا باید برای مردم مشخص شود که چرا بعد از انتخابات باید شاهد تعطیلی این قطعه باشیم! اصلا چرا پیمانکار بعد سه سال در این مقطع زمانی و با حضور دولت جدید درخواست خاتمه قرارداد داده؟! آیا این اقدامات تحت فشار قراردادن دولت جدید نیست؟ چرا در همین روزها وزارت راه و شهرسازی تکلیف قرارداد را مشخص نکرد تا کار به ماده ۴۸ پیمانکار نکشد؟
حال باید این اتفاق نامیمون هم به اخبار تلخ چند روز پایانی دولت سیزدهم در تنگستان و بوشهر اضافه نمود؛ اخباری مثل عدم تخصیص عوارض آلایندگی به شهرداری ها و دهیاری های تنگستان که عجیب و غیر قابل هضم بود. در حالی که با تلاش و پیگیری مدیرکل دادگستری استان، بدهی وارزت نفت بابت عوارض آلایندگی چند سال اخیر به تمامی شهرستانهای استان اختصاص داده شد ولی برای شهرستانهای دشتی و تنگستان حتی یک ریال هم واریز نشد تا از سهم ۲هزار میلیارد تومانی عوارض آلایندگی شهرستانهای استان، سهم تنگستان و دشتی صفر باشد و تاکنون هم هیچ مسئولی حتی یک خط و حتی یک جمله هم بابت این ظلم آشکار اظهارنظری نکرده و فقط در محافل و فضای مجازی، هواداران نماینده سابق و فعلی همدیگر را به کم کاری متهم کردند تا بازهم تنگستان بماند و تمام عقب ماندگی ها و محرومیت هایش…!
https://www.pgnews.ir/?p=163909
50 نظر
میترسم تا وقتی که تصمیم به تکمیل پروژه راه آهن بوشهر بگیرن دیگه راه آهن تو کل دنیا منسوخ شده باشه
من ۴ سال پیش حدس زدم حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ سال زمان بر خواهد لود، راه آهن سرکاری استان بوشهر
هر جای دیگه بود الان تموم شده بود، مسئولین استان بوشهر … هستن
نگیم پایان دولت، بهتر است بگوییم پایان تلاش نماینده سابق، خدا را شاهد می گیرم که از تعصبات سخن نمی گویم ولی نماینده سابق همه موارد را با توجه به عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه، نمی کذاشت این طرح ها زمین گیر شود ولی شک نکنیم که این چهار سال هیچ تلاشی در حوزه نمایندگی مردم صورت نخواهد پذیرفت، مگر دولت جدید ورود کند.
اولاً راه آهن بوشهر شیراز دوره احمدینژاد شروع شد و تا حدی هم کار شد و بعدش در دوران روحانی تعطیل شد تا دوران رییسی که مقداری کار شد و به قول شما حالا هم تعطیل شده تا دوباره یکی مثل احمدی نژاد و رییسی بیاید سر کار. ثانیاً چرا نگران هستید بگذارید یک ماه دیگر دولت محبوب تان وزرایش مستقر شوند بعد شما که ادعایتان گوش فلک را پر کرده پروژه را ادامه دهید.
حالا ببینیم دولت پزشکیان حتی حاضر است ولو با کندی پروژه را جلو ببرد یا کامل تعطیلش می کند
این کند کار شدن فقط روشی برای … بودجه ایه که حق مردم بوشهره ،مگرنه ۵۰ سال هم بذارن ریسی یا احمدی نژاد بگن ما برا بوشهر داریم ریل قطار میزنیم تا فقط رای مردم رو به نفع خودشن بخرن
اولا طرحش زمان خاتمی نوشته شد دوره احمدی نژاد راکد موند دوره روحانی میخواستن شروع کنن امام جمعه هم پیگیری بودجه کرد ولی خورد به تحریم فقط باید ایستاد و دید چه زمانی همه چیز جور میشه که راه بیافته
درباره روحانی بدگویی نکنید به بعضیا بر میخوره به یه آدم بی عرضه توهین بشه
روحانی مگه می تونست راه بره؟!؟!
واقعا درد بدیه درکت می کنم
آخه در دولت احمدی نژاد مگه کاری هم اساسا انجام میشد؟؟
تعریفهایت از دولت رئیسی به گونه ایست که انگار داری تاریخ 2000 سال پیش را روایت میکنی که اینچنین تحریف میکنی و دروغ میگویی. ما خودمان به چشم دیدیم و لمس کردیم که دولت رئیسی ناکارآمدترین و ضعیف ترین دولت از انقلاب تاکنون بوده است
شیر مادر حلالت
کاملا درسته
مطلب کامل گویا و واضح است در دولت رییسی فقط رو این پروژه مانور تبلیغاتی دادن و از پیشرفت فیزیکی خبری نبود الان برید سوت قطار رو بزنید
حالا دولت پزشکیان حداقل به اندازه دولت رییسی روی این پروژه کار کند
امروز تنگستان شده محلی برای تست و آزمون ، شایدم پیمانکار اولین پروژه اش بوده کمی یاد گرفته حالا میره جایکه براش یهتر تره خرد کنند ، مثل فرماندارامون
سلام حضرتعالی که میگی نماینده دشتی و تنگستان این پروژه استارت زدن دروغ معض است این یک پروژه ملی است که تامین اعتبارش با موافقت مقام معظم رهبری ابلاغ شده که استان فارس هم درآن مشارکت دارد ببخشید البته
حاج عبدالله کسی نگفت این پروژه در دوره نماینده تنگستان استارت خورد، این پروژه در دولت احمدی نژاد شروع شد و تاکنون فقط چندتا پل اون راه اندازه شده که به امیییییید خدا سال ۱۴۰۵ تموم میشه. بلکی هم بیشتر، البته این هم سی حاج عبدالله بگم که این مطلب مربوط به تنگستان بزرگ است و راه آهن و و و .. شما در سامون خودتون دنبال راه شوسه مثلا لاور باشید که چه موقع روکش آسفالت اون درست میشه.. ما مشکلات خودمون رو به کمک خودمون حل می کنیم.تنگستان نگین جنوب
دوستان وهمولایتی های عزیر: هدف از ایجاد وراه اندازی راه آهن اکنون ودر این برهه ی زمانی وبا توجه به شرایط جاذه ای مناسب محلی از اعراب ندارد. دوم اینکه نان خیلی از کامیونداران وفعال عرصه ی حمل ونقل بدین واسطه تخته میشود. آن هم در چنین دوران بدمعیشتی.
بعد احمدی نژاد کسی به فکر استانهای مثل استان ما نیست اگه گذاشته بودم الان سالها از افتتاح راهن گذشته بود …
اینم مثل پل خلیج فارس که جزیره قشم رو به سرزمین مادری متصل میکنه پونزده ساله یک عده میان کمی کار میکنن وکلی پول میگیرن وبعد دوباره تعطیل میشه تا سه چهار سال بعد دوباره چند شمعک دیگه تو خشکی ،یک شرکت پیمانکار میاد میزنه ومجددا کار رها میشه احتمالا تا وقتی که براثر جابجایی قاره ها این قسمت خودش تبدیل به خشکی بشه هم پروژه پل به سرانجام نخواهد رسید که پروژه ای بسیار مهم وازلحاظ اقتصادی هائزاهمیت ، راه آهن شیراز بوشهر عسلویه هم همین سرنوشت پل خلیج فارس رو داره متاسفانه
یکی فرماندار و نماینده تنگستون رو از خواب زیر کولر ۳۶هزار مارک گری یا تراست بیدار کنه ببینن دور و برشون چه خبره
آقای فرماندار کاری به نماینده نداشته باش خودت تا هستی این کاره انجام بده خیلی برات خوب نیست می توانی
یادمان نرود که صد سال پیش راه آهن شمال در مسیر کوههای سربه فلک کشیده البرز با تونلهای ۴ و ۵کیلومتری گدوک و شوراب و با شاهکارهای مهندسی مانند پل ورسک و سه خط طلا که در آن زمان بسیاری از شرکت های مهندسی دنیا اجرای آن را غیر ممکن می دانستند با مالیات قند و شکر در مدت ۵سال با تکنولوژی بسیار ساده آن زمان ولی باهمت و پشتکار دولتمردان دلسوز اجرا شد.واکنون با گذشت صد سال و تکنولوژی های پیشرفته پل سازی و تونل زنی و درآمدهای سرشار کشور ما اندر خم ۲۰۰کیلومتر راه آهن شیراز به بوشهر مانده ایم.
من شنیدم یه سری یه پیمانکار چند سال پیش ۴۰۰ میلیون از این پروژه را برداشت و فرار کرد رفت خارج. راسته؟؟
درج این پیام به معنی تایید مفاد آن نیست و صرفا جهت اطلاع و پیگیری مسئولین مربوطه می باشد
اقاسعید دل پری داری از روحانی ورییس جمهوری ک هنوز نرسیده شما اصولگرایان تند رو همیشه همینطور هستید از خدا بترس قبر تنگ وتاریک است طرف میگه زمان روحانی ومیگه زمان شهید رییسی یک دهنه پل انوقت شما برمیگردی ب روحانی ک نه کاری نکرده اگه کاری نکرده هم خیلی خوب کرده
خیلی زشته استان بوشهر که ۹۰ درصد بودجه وانرژی کشور رو تامین میکنه نه مردمش میدونن که قطار الزامی ترین وکوچکترین نیازیه که بایدبراشون فراهم بشه نه مسئولانش دلسوز این مردم فلک زده هستن فقط عاشق اینن بودجه رو بگیرن ،الحمدالله کسی هم نیس جلو این همه ظلم رو بگیره اگه یکی هم پیدا بشه صداش در بیاد، همین هایی که بودجه رو حیف و میل میکنن صداشو میبرن ،مردم بوشهر هم که خواب خوابن ،کی به کیه
خرشون از پل رد کردن باید منتظر ماند ببینیم این آقا چکار می کند راه کنار تخته هم جمع کردن
امید است در دولت جدید به بحث راه آهن که برای استان حیاتی است واز خیلی از مرگ و میر های جادهای جلوگیری می کند توجه بیشتری شود، تمام کشور های پیشرفته جهان برای حمل و نقل و جابجایی مسافران استفاده می نمایند که متاسفانه در استان ما تاکنون به بار ننشسته است.
باسلام وعرض ادب خدمت بزرگواران اگربقول آقای حداد عادل نوشته بدست آقای پزشکیان بدهند و بگویند اینکارها را انجام بده قید نه تنها راه آهن بلکه همه ی عمران و آبادی رایزنید منتظر تعطیلی همه کارخانه ها و مراکز تولیدی باشید
نمایندگان استانی اصلا جای اینم بلد نیستن کجاست
در فیلم های قدیمی انگلستان که مربوط به قرن 19 است نشان میدهد که مردم با قطار به راحتی به شهرهای مختلف کشورشان سفر میکنند و لذت میبرند. ولی مسئولین ما در سال 2024 یک راه آهن ساده را برای بوشهر و مردمش زیاد میبینند
یعنی در سه سال گذشته هیچ کاری نشده؟
عجب..
پس چطور استاندار هر روز میگفت راه |آهن؟
فقط حرف … عمل صفر
سه سال فقط تورم 200 درصدی
سلام دوستان همه دولت هامثل هم بودن هیچ کاری برایه راحتی مردم نمیکنند فقط درحدشعار هستن تاقبل انتخابات بعدهمه جیزشون یادشون میره دستشون تویک کاسه هست ،،،
برای استان زر خیز بوشهر میگن بودجه نداریم ولی توی تهران بزرگراه وپل وتونل بودجه زیادی دارن
پیام بنده را به استاندار برسانید تا این کاره انجام بده می تواند
سلام یه کمی انصاف داشته باشیم خوبه این همه کاروتلاش خود به خود که انجام نمی شد ولی اینکه با در آمدهای استان بهترین و زیبا ترین پل ها ،واگون وایستگاهای قطار ،ترانزیت ،مبلمان شهری،مراکز خرید وتفریحی در شهرهای دیگر انجام میشود این از کم کاری مدیران ارشد استان ونبود مطالبه گری در مردم استان است
سال های متمادیست. ریاست جمهوری های متعدد
آمدند و به دفعات ،بودجه تصویب کردند. تامین کردند. اما خبری
نشد که نشد. تصویب و تامین بودجه همه دروغ بود.
اگه راست بود. پس کو ،کجاست. بردن ،خوردن،
متاسفانه مملکت ماتا زمانی که دست بعضی مسولین دزدوخیانت کاربریده نشه درست نمیشه قانون نیست حرف میزنن ولی عمل نیست
انشاالله بزودی حلوا وخرمای مراسم ختم اصلاح واصول را که سالهاست سقط شده اند
دهان مردم راشیرین کند!
بسمه تعالی
همین دیدگاه های منفی که در استان وجود دارد جلوپیش فت گرفته می شود
. الی همه دولتخا تلاش کرده اند یکی بیشتر و یکی کمتر
علت اصلی کفران نعمت است
که فقط حاضریم جناحی فکر کنیم که همین جناحی فکرکردن ها مایه وجود اختلاف ها شده
چرا مسئولان درباره ۲هزارمیلیارد هیچ اظهار نظری نکردن
مگه نیومدن که مطالبات مردم رو پیگیر کنن
جز این که این پول زیر دست وپا شد باشه و هیچکس خودشو صاحب نمیکنه و پیگیری نمیکنن
ما که نادون و نفهمیم که اظهار نظر میکنیم فقط گفتم تا سر دلم نمونه نگید نگفتید😮💨
سلام
اولا این پروژه ملی می باشد ربطی به نماینده ندارد ثانیا اگر نماینده قبلی برای خدا و مردم کار می کرد چرا کار را ادامه نداد و ثالثا اگر کار نماینده بوده البته باز هم می گویم پروژه ملی هست ولی در حد نماینده نیست پیگیر نشد و تما کار هایش برای ریا و خودنمایی بوده است
ملت چرا دارن بحث میکنن نکته خیلی واضحو تاسف باره که در مطلب هم بهش اشاره شده تا حالا هیچ مسئولی نسبت این اتفاق واکنشی نشون نداده و بقول نگارنده یک خط توضیح نداده
یعنی پاسخگو بودن کشک
اینه مشکل ما که اونی که مسئولیت داره موظفش نکردن که بابت کم کاریها جوابگو باشه
تنها استانی ساحلی کشور که به راه آهن وصل نیست باقی استان ها متصل به شبکه ریلی هستند سیستان بلوچستان بندرعباس خوزستان این خیلی عجیب هست برای وصل شد به راحتی می توانستند از خوزستان یا بندرعباس وصل بشند چرا این کار نکرد بوشهر زیر سلطه لابی استان فارس هست بیمارستان نفت یکی از شهرهاش میبره پول آلایندگی میبره کارخونه ذوب برده تو استان خودش اما از معدن بوشهر استفاده می کنه متاسفانه بدلیل اینکه لابی قدرتمندی نه تو مجلس نه تو دولت نداریم شاهد فریز شدن استان بوشهر خواهیم بود
به جای ۲۱ پل و ۱۱ تونل توی یه یک قطعه از پروژه وهزاران میلیارد خرج کردن های بی فایده …بنده حقیر 10 سال بیش هم گفتم .پروژه راهن بوشهر باید ازسمت خوزستان به بوشهر وبوشهر به هرمزگان اتصال پیدا میکرد 100 سال دیگه نمیتونید…..اتمام کنید ….حضرات از جاده خودروی عاجزن میخواهند قطار به بندر بیارند ….طرح خوزستان.بوشهر .هرمزگان بدین بچه ولات 5 سال تحویل بگیرید …
از اول باید از برازجان رد بشد
با نماینده فعلی کار خیلی سخته تمرکزش جاهای دیگه است دشتی و تنگستان در چهار سال گذشته به اندازه چهل سال رشد کرد و پروژه ها هم پیشرفت عجیب و غریبی پیدا کرد
زارعی بهتر است تا دولت هنوز سر و کاره بیات ببینه فرماندارها و راه و شهرسازی چه کارهایی کردند
با نماینده سابق کرمی جلسه بگیره اینکه نمیشه نماینده بیات و بره زارعی باید از کرمی کمک بگیره
از خبرگزاری خوبتون ممنونیم