خلیج فارس: اخیراً محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: قانون حجاب را شورای عالی امنیت ملی کات کرده و دیگر قابل پیگیری نیست؛ فراجا یا سایر نهادها دیگر الزام قانونی برای اجرای قانون حجاب ندارند و بنابراین برای مساله حجاب، هیچ گونه جریمه نقدی و کیفری یا حقوقی وجود ندارد.
به نوشته عصرایران، در پی این سخنان، حجه الاسلام محمدجواد حاجعلیاکبری ، امام جمعه موقت تهران، در سخنانی به وی تاخته است.
در نوشته حاضر، بخش های آبی، حرف های اوست و زیر هر بخش، نقد مختصری در همان باره نوشته ایم. اگر ایشان توضیحی داشته باشند، حتماً منتشر خواهیم کرد.
-بعضیها مدام با مسئله حجاب ور میرند.
* زنان جامعه ایران، قرن های قرن، پوشش مناسب خودشان را داشتند؛ این شماها بودید که با مساله حجاب ور رفتید و هر روز یک قانون و سبک و سیاق و اجبار جدید ساختید و ون ها را به خیابان ها گسیل داشتید و آن صحنه ها را درست کردید و مردم را حساس و بیزار ساختید.
باور کنید اگر کاری نمی کردید، وضعیت حجاب، بهتر از اینی بود که هست. لطفا دیگر با این مساله ور نروید.
خب بابا این زبانتان را ببندید دیگر.
اصل حرف تان همین است آقای علی اکبری! فقط شما و همفکران شما حرف بزنند، بقیه “زبان شان را ببندند”! رک تر از این نمی توانستید بگویید؛ ممنون که صادقانه گفتید!
-شما که دانشش را ندارید؛ سواد فقهی اش را ندارید…
* کسانی که در حوزه علمیه درس نخوانده اند، سواد فقهی ندارند ولی کسی هم که در حوزه درس خوانده، معنایش این نیست که در همه علوم دارای دانش است، مثلا روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی، علم سیاست، روابط بین الملل، سیاست کیفری، مدیریت فرهنگی و…
پس همان طور که از دیگران انتظار دارید در فقه مداخله نکنند ، چون سوادش را ندارند، خودتان هم در عرصه هایی که سوادش را ندارد، دخالت نکنید.
– کی هستی که همچین حرفی میزنی؟ کی به تو اجازه داده؟
* اگر بنا باشد این سوال که “کی هستی” پرسیده شود، می شود از خودتان هم همین سوال را پرسید. ضمناً مگر قرار است برای حرف زدن هم اجازه گرفت؟ (اگر بله، خودتان اجازه گرفته اید؟) و از کی باید اجازه گرفت؟
– چرا از طرف نظام داری صحبت می کنی؟
* باهنر به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم شورای عالی امنیت ملی که برترین نهاد امنیتی کشور است را اعلام کرده است. شما از طرف چه کسی حرف می زنید؟
-خبر میدهید پایان قانون حجاب، قانون اجباری برداشته شد؛ حالا باید ما بریم راجع به مسئله برهنگی بحث کنیم ببینیم حد و مرزی کجاست.
* همان طور که خودتان هم به درستی گفتید، جامعه ایران، همواره عفیف بوده است، حتی زمانی که قانون حجاب وجود نداشت. از وقتی پای قانون و بگیر و ببنند را به این عرصه باز کردند، جامعه واکنش منفی نشان داد. الان هم اگر به مردم اعتماد شود، عده ای حتماً بی حجاب می شوند ولی در دراز مدت، اصل حجاب، باثبات تر می شود. راه هزار بار رفته و به بن بست خورده را بار دیگر رفتن، حماقت است.
* (درباره حجاب اجباری) این کلمه اجباری را دشمن ساخت و روی آن گذاشتند. اجباری کجا بود، بفرمایید قانونی. چرا از این کلمه استفاده نمی کنید؟ حجاب شرعی، حجاب قانونی.
– بازی با کلمات که نمی کنیم. مگر نمی گویید حجاب در قانون آمده است و همه ملزم به تبعیت از آن هستند؟ وقتی قانون به چیزی امر می کند و اگر کسی تخطی کند، مجازات می شود، یعنی اجباری است، مثلا مالیات یک امر اجباری است و الا کسی سر سال بخشی از پولش را به دولت نمی داد.
ولی موضوع این است که در بحث حجاب، مساله جامعه ما، واژه ها نیستند، بلکه نوع مواجهه حکومت با اصل مساله است. شما به الزام و تحمیل حجاب اصرار دارید و ما می گوییم اگر اجباری در کار نباشد، اتفاقاً وضع حجاب در بلند مدت، مساعدتر می شود و البته شما می گویید: زبان تان را ببندید!
-خیلی متاسفم برای شما.
*همچنین!
298194

2 نظر
به نظر می ر سد آقایی که این مطالب را علیه آقای علی اکبری نوشته از ته دلش خوشحال است که بی حجابی در کشور بیشتر شود و مثل زمان شاه زنان مینی ژوپ بپوشند و جریان بازار وکیل شیراز پیش بیاید که مجله فکاهی توفیق نوشت: دل می رود ز دستم، صاحب دلان خدا را؟ برد این مینی ژوپ تو، پاک آبروی مارا؟ دیدم چو ران لختت، در توی کوچه گفتم؟ دردا که راز پنهان، خواهد شد آشکارا.
حاجعلیاکبری: وقتی که بانو با حجاب و عفاف در جامعه حاضر میشود در حال انجام یک فریضه اجتماعی بسیار مهم است.
زیست عفیفانه برای جامعه ایمانی یک حق است و آحاد مؤمنین حق دارند در یک محیط پاکیزه زندگی کنند. این حق مسلم و جدی و قطعی جامعه مسلمان است که در محیطی که حریمها رعایت میشود رشد و زندگی کند. جامعه اسلامی باید به مرحلهای برسد که آحاد مردم زندگی عفیفانه را حق مسلم خودشان بدانند و آن را مطالبه کنند.
مسئله زیست عفیفانه علاوهبر آنکه تکلیف الهی و حقالناس است، یک حق است که باید مطالبه شود، همه باید دست به دست هم دهند تا این حق استیفا شود.
بزرگترین ظلم در حق بشریت از زمانی آغاز شد که غربیها در اوایل قرن بیستم ویروس هرزگی را به دنیا عرضه کردند و در نتیجه هویت انسانی، اجتماعی و خانوادگی زنان و مردان آسیب دید، جاهلیت مدرن هویت زنان را با نفاق و به اسم آزادی زنده به گور کرد.